Kravene til formstøpte, lærliknende detaljer i biler blir strengere og strengere.
De skal kunne produseres kjapt og feilfritt, kunne tåle strekking og komprimering, lim og andre kjemikalier, og under bruk tåle sterk varme og kulde, kraftige UV-stråler, skal ikke aldres og må ikke avgi giftige damper og røyk under noen omstendighet - selv ikke under en ulmebrann.
Dessuten skal de nesten ikke koste noen verdens ting.
Bayer har forsket i årevis for å finne et billig stoff som møter bilindustriens temmelig vanskelige krav. Nå har de funnet det: Termoplastisk polyuretan, også kalt TPU. Men så fort stoffet var funnet og ble presentert for bilfabrikkenes inkvisitoriske ingeniører, kom en kontrapåstand: Vi har ingen maskiner og metoder som kan håndtere dette stoffet i serieproduksjon.
Ach so. Tilbake til laboratoriet. Ut igjen en uke senere, med skisser til metoder og maskiner.
Nå er maskinene på plass i tysk bilindustri, og allerede til høsten kommer de nye modellene med "lær" over alt. Blåseforming var tingen, viste det seg. Hele instrumentpanel settes inn i maskinen og ut kommer det like etter, med ny hud. Ikke jeg og ikke du kan se at dette ikke er ku - men TPU...
Sjefsingeniør Wolfgang Drube hos Bayer Materials Science sverger på at alt dette er sant. Maskinen heter vakkert nok Blowskin. Og det er Kautex Textron som har utviklet den sammen med Drubes folk. Altså mye slit bare for å skaffe oss et vakrere dashbord, og et tøffere innertak. For ikke å snakke om dørenes innside.
Det fine med stoffet er at det ikke roter til resirkuleringen heller: Fra 1.1.2005 skal minst 80% av bilen kunne resirkuleres, ellers er det ikke lov å selge den i EU - og i EØS-land. Termoplaster bare smelter man om og lager bæreposer av. Det er verre med herdeplastene. Men de er jo på vei ut.