Ifølge Cisco går 30 – 35 prosent av det globale IKT-budsjettet med til å få ulike dataprogrammer til å snakke sammen.
- Det er et stort og vanskelig puslespill å vedlikeholde og det går med mye kostbar konsulentbistand i dette arbeidet. Dette vil vi hjelpe kundene med ved å legge mer intelligens og funksjonalitet inn i nettverket, sier administrerende direktør Jørgen Myrland hos Cisco.
Tre faser
Dette er for så vidt ikke noe nytt. Det er lenge siden vi hadde et rent telenett kun beregnet for taletrafikk med gammeldags telefonsentraler.
Fase en var overgangen til integrert trafikk i nettene, det vil si data og bildeoverføring ved siden av taletrafikken. I fase to ble funksjoner som brannmur, kryptering og virtuelle private nett, for å nevne noe, lagt inn på ruter og svitsjnivå i stedet for på serverne hos hver enkelt kunde.
- Denne fasen er godt i gang, men det er fremdeles store gevinster å hente for kunden. Det gjelder både lavere investeringskostnader og drift. Løsningene er først og fremst driftsmessig mye enklere, og det er fremdeles lønnskostnader som er den største utgiftsposten, sier Myrland.
Først ute
Ikke bare Cisco, men også alle deres konkurrenter, er godt i gang i denne fasen. Myrland begynner så å snakke om en tredje fase, hvor han mener Cisco er første ute. Her skal enda mer funksjonalitet inn i nettet.
Det kan gjøres ved at noen av datapakkene fanges opp og behandles etter nærmere angitte krav. Kanskje skal en pasientjournal krypteres. Eller det kan være at alle betalingstransaksjoner over en viss størrelse skal generere spesielle kontrollrutiner.
- Slike ting er billigere og mer effektivt å gjøre på ett sted, nemlig i nettet, sier Myrland. Applikasjonsorienterte nettverksløsninger kaller han det. En stor del av Ciscos fremtidige omsetning skal komme fra salg av slike løsninger.
- Presentasjoner er i gang overfor utvalgte kunder. Men det vil ikke komme nevneverdig omsetning fra disse nye løsningene det første året. I Norge kommer den første ordren trolig ikke før i 2006, sier Myrland.