Han første reaksjon er klar: - Det går ikke fort nok! Et forståelig og naturlig standpunkt for en som lever av å selge Smarthus-løsninger.
Intelli AS startet optimistisk opp i 1999. Nygaard legger ikke skjul på at de har jobbet mye i motbakke.
- Vi har måttet tilpasse virksomheten til markedet. Vi er i dag seks ansatte, og kan nå glede oss over sorte tall i regnskapet, sier han.
Virksomheten startet med utvikling av egne Smarthus-tjenester innen områder som styring av varmesystemer, varsling- og alarmsystemer, måling av energiforbruk og lysstyring. Intelli leverer fortsatt disse tjenestene til sine kunder, men i kombinasjon med tjenester utviklet av andre aktører.
- Vi ønsker å levere en komplett IKT-pakke til våre kunder, som i hovedsak er store byggherrer og utbyggere som OBOS, Skanska, Peab, med flere. Egentlig er heller ikke prosjektets størrelse avgjørende. Viktigere er profilen. Men en-til-en markedet har vi gått bort fra, sier Nygaard.
Vidtfavnende begrep
Nygaard ramser opp en rekke tjenester, som Internett, bredbånd, telefoni. Tjenester som man tidligere kanskje ikke knyttet direkte opp mot Smarthus-begrepet. Han innrømmer da også at det er en smule begrepsforvirring omkring Smarthus-betegnelsen, og liker bedre å snakke om komplette IKT-løsninger for boligen.
- Der tar vi mål av oss å opptre som en integrator, en rolle vi lenge har ønsket å ha. Men vi har slitt med å komme dit på grunn av få andre tjenesteleverandører. Dette bildet er nå i ferd med å endre seg, sier han.
Han mener også å se at det er dette markedet nå ønsker. Mens det tidligere var vanlig å bestille en del enklere styringssystemer for boligen, vil utbyggerne nå ha en komplett IKT-pakke fra en leverandør.
Varsling på mobil
Stikkundersøkelsen Teknisk Ukeblad har foretatt, viser at få av dagens boligprosjekter integrerer smarthusløsninger. Men det finnes visse untak. Nygaard trekker frem Skanska som den første utbyggeren som tenkte i helhetlige baner hva IKT i bygg angår.
- For egen del har vi senere fått kontrakter med flere andre som Peab og Veidekke. Akkurat i disse dager er vi i sluttfasen av leveransen av smarthustjenester til Marienlyst Park i Oslo. Kontrakten er med Gydas Vei DA, et samarbeidsselskap mellom Obos og Peab AS. Der er samtlige 246 leiligheter utstyrt med smarthusfunksjonalitet, sier Nygaard.
Funksjonene styres fra et sentralt plassert veggpanel med display og omfatter automatisk måleravlesing av elektrisitet, varmt tappevann og vannbåren varme, automatisk varmestyring samt fraværsknapp. Varmestyringen gir den enkelt beboer muligheten til å forhåndsdefinere komforttemperaturen med blant annet automatisk senking av temperaturen om natten for strømsparing. Fraværsknappen vil i automatisk senke varmen når beboer forlater boligen.
I tillegg er det i hver leilighet installert telealarm-sensorer. Dette innebærer at enkelte beboere har kjøpt tilleggsfunksjonalitet, melding om bevegelse, fukt og dør/vindusvarsling på mobiltelefon via SMS eller på PC via e-mail. Alarmen er hos noen beboere knyttet til alarm vaktsentral med utrykning.