MOTOR

Smeltet snø stoppet signalanlegget

Tog. NSB. Bergensbanen. Oslo S. Jernbane. Skinner. Samferdsel.
Tog. NSB. Bergensbanen. Oslo S. Jernbane. Skinner. Samferdsel. Bilde: Jernbaneverket
Leif Hamnes
8. jan. 2008 - 09:06

På grunn av kortslutningen lures signalanlegget til å tro at det befinner seg et tog i tunnelen selv når den er tom, skriver Aftenposten.

- Togene drar med seg snø som raser av inne i tunnelen. Når snøen smelter, blander vannet seg med støv og partikler som finnes inne i tunnelen. Denne blandingen kan bli strømførende og føre til kortslutning, sier etatsdirektør Svein Horrisland i Jernbaneverket.

Krever vedlikeholdspenger

En feil i Oslo-tunnelen kan forplante seg helt opp til Nordlandsbanen, ifølge Jernbaneverket. Når forslag til Nasjonal Transportplan legges fram 17.januar, vil det stilles krav om mer penger.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Teknisk Ukeblad Media
Ny app: Slik blir TU bedre på mobil

- For perioden 2009 - 2011 trenger vi 135 millioner kroner for å dekke vedlikeholdsbehovet i Oslo-tunnelen. Vi trenger en Kraftinnsats, sier Horrisland til Dagsavisen.

Lover ingenting

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) gir ingen lovnader foreløpig.

- Jeg godtar ikke å bare få en regning på bordet. Jernbaneverket har allerede fått romsligere rammer. De pengene må brukes effektivt. I budsjettprioriteringen for 2007 ga vi klart uttrykk for at de mest trafikkerte strekningene må prioriteres, sier Navarsete.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.