På grunn av kortslutningen lures signalanlegget til å tro at det befinner seg et tog i tunnelen selv når den er tom, skriver Aftenposten.
- Togene drar med seg snø som raser av inne i tunnelen. Når snøen smelter, blander vannet seg med støv og partikler som finnes inne i tunnelen. Denne blandingen kan bli strømførende og føre til kortslutning, sier etatsdirektør Svein Horrisland i Jernbaneverket.
Krever vedlikeholdspenger
En feil i Oslo-tunnelen kan forplante seg helt opp til Nordlandsbanen, ifølge Jernbaneverket. Når forslag til Nasjonal Transportplan legges fram 17.januar, vil det stilles krav om mer penger.
- For perioden 2009 - 2011 trenger vi 135 millioner kroner for å dekke vedlikeholdsbehovet i Oslo-tunnelen. Vi trenger en Kraftinnsats, sier Horrisland til Dagsavisen.
Lover ingenting
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) gir ingen lovnader foreløpig.
- Jeg godtar ikke å bare få en regning på bordet. Jernbaneverket har allerede fått romsligere rammer. De pengene må brukes effektivt. I budsjettprioriteringen for 2007 ga vi klart uttrykk for at de mest trafikkerte strekningene må prioriteres, sier Navarsete.