Mercedes-Benz´ sportslige flaggskip EQS har fått norske priser. Salgsstart er 17. august, og de første bilene ventes til landet i løpet av høsten, melder importøren.
Startprisen på EQS450+ blir 935.000 kroner før levering. Dette er utgaven med bakhjulstrekk, og med det 107,8 kWh store batteriet skal bilen ha inntil 780 kilometers rekkevidde, ifølge WLTP-syklusen (kombinert kjøring).
Versjonen med firehjulstrekk (EQS 580 4Matic) vil koste fra 1.162.000 kroner. Nå er også WLTP-rekkevidden på denne modellen kjent – opptil 668 kilometer ved kombinert kjøring.
Her er flere tekniske spesifikasjoner om de to modellene som kommer for salg først:
|
EQS 450+ |
EQS 580 4MATIC |
|
Hjuldrift | Bakhjulstrekk | Firehjulstrek | |
Elektrisk motor | Permanent synkron motor (PSM) | Permanent synkron motor (PSM) | |
Effekt (hk) | 333 | 524 | |
Dreiemoment (Nm) | 568 | 855 | |
Akselerasjon (sekunder, 0-100 km/h) | 6,2 | 4,3 | |
Toppfart (km/t) | 210 | 210 | |
Batterikapasitet (kWh) | 107,8 | 107,8 | |
Maksimal regenereringskapasitet (kW) | 186 | 290 | |
Ombordlader (kW, standard/tilleggsutstyr) | 11/22 | 11/22 | |
Maks effekt ved hurtiglader (kW) | 200 | 200 | |
Blandet forbruk (WLTP, kWh/100 km) | 15,6-19,8 | 18,4-21,2 | |
Pris fra (kroner, ekskludert levering) | 935.000 | 1.162.000 | |
Bagasjeromsvolum med baksetene oppe (liter) | 610 | 610 | |
Vekt (kilo) | 2480 | 2585 | |
Lengde/bredde/høyde (mm) | 5216/1926/1512 | 5216/1926/1512 | |
Akselavstand (meter) | 3,2 | 3,2 |
Luftfjæring, 360 graders kamera og smarte lykter
Importøren mener at bilene kommer som med et høyt nivå av standardutstyr, med blant annet luftfjæring, frontlykter som skal lyse opp veien uten å blende motgående trafikk, kjøreassistentpakke, 360 graders kamera og elektriske seter med minnefunksjon. Dette er utstyr som normalt tilhører pakka som kalles Advances Plus, men som følger med som standard i norgesbilene.
Kjøperne får også ett års gratis, ubegrenset hurtiglading på Ionity via Mercedes Me Charge-appen.
![MBUX Hyperscreen infotainmentløsningen kommer som standard på utgaven med firehjulsdrift. <i>Foto: photo by Deniz Calagan</i>](https://images.gfx.no/290x/2688/2688841/EQS3.jpg)
Skal du ha panoramasoltak, head-up display, oppgradert lydanlegg og setetrekk i skinn, må du betale ekstra for Premium- eller Premium Plus-tilleggspakkene. Vi vet ikke ennå hvor mye ekstra det er snakk om, men forestiller oss at man fort kommer over millionen dersom man i tillegg skal ha vinterhjul.
Mercedes-Benz EQS blir altså en lang og stor sedan som blant annet skal konkurrere med Tesla Model S og Porsche Taycan Cross Turismo. Førstnevnte har kommet i ny versjon som skal leveres til norske kunder neste år.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Nysgjerrig på mer informasjon om bilen? Vi har tidligere vært med på en virtuell kjøretur med bilen, hvor eksperter fra MB blant annet snakker om det dominerende MBUX Hyperscreen-infotainmentsystemet, som man får standard på firehjulstrekk-utgaven av bilen.
![Endelig sesong for mer og mindre vellykkede middager fra grillen! Vi har testet seks modeller du kan ta med deg på tur – og hjem igjen.](https://images.gfx.no/130x87/2846/2846186/shutterstock_280997978.jpg)
Test: Grill bærbart