Mercedes-Benz´ sportslige flaggskip EQS har fått norske priser. Salgsstart er 17. august, og de første bilene ventes til landet i løpet av høsten, melder importøren.
Startprisen på EQS450+ blir 935.000 kroner før levering. Dette er utgaven med bakhjulstrekk, og med det 107,8 kWh store batteriet skal bilen ha inntil 780 kilometers rekkevidde, ifølge WLTP-syklusen (kombinert kjøring).
Versjonen med firehjulstrekk (EQS 580 4Matic) vil koste fra 1.162.000 kroner. Nå er også WLTP-rekkevidden på denne modellen kjent – opptil 668 kilometer ved kombinert kjøring.
Her er flere tekniske spesifikasjoner om de to modellene som kommer for salg først:
|
EQS 450+ |
EQS 580 4MATIC |
|
Hjuldrift | Bakhjulstrekk | Firehjulstrek | |
Elektrisk motor | Permanent synkron motor (PSM) | Permanent synkron motor (PSM) | |
Effekt (hk) | 333 | 524 | |
Dreiemoment (Nm) | 568 | 855 | |
Akselerasjon (sekunder, 0-100 km/h) | 6,2 | 4,3 | |
Toppfart (km/t) | 210 | 210 | |
Batterikapasitet (kWh) | 107,8 | 107,8 | |
Maksimal regenereringskapasitet (kW) | 186 | 290 | |
Ombordlader (kW, standard/tilleggsutstyr) | 11/22 | 11/22 | |
Maks effekt ved hurtiglader (kW) | 200 | 200 | |
Blandet forbruk (WLTP, kWh/100 km) | 15,6-19,8 | 18,4-21,2 | |
Pris fra (kroner, ekskludert levering) | 935.000 | 1.162.000 | |
Bagasjeromsvolum med baksetene oppe (liter) | 610 | 610 | |
Vekt (kilo) | 2480 | 2585 | |
Lengde/bredde/høyde (mm) | 5216/1926/1512 | 5216/1926/1512 | |
Akselavstand (meter) | 3,2 | 3,2 |
Luftfjæring, 360 graders kamera og smarte lykter
Importøren mener at bilene kommer som med et høyt nivå av standardutstyr, med blant annet luftfjæring, frontlykter som skal lyse opp veien uten å blende motgående trafikk, kjøreassistentpakke, 360 graders kamera og elektriske seter med minnefunksjon. Dette er utstyr som normalt tilhører pakka som kalles Advances Plus, men som følger med som standard i norgesbilene.
Kjøperne får også ett års gratis, ubegrenset hurtiglading på Ionity via Mercedes Me Charge-appen.
Skal du ha panoramasoltak, head-up display, oppgradert lydanlegg og setetrekk i skinn, må du betale ekstra for Premium- eller Premium Plus-tilleggspakkene. Vi vet ikke ennå hvor mye ekstra det er snakk om, men forestiller oss at man fort kommer over millionen dersom man i tillegg skal ha vinterhjul.
Mercedes-Benz EQS blir altså en lang og stor sedan som blant annet skal konkurrere med Tesla Model S og Porsche Taycan Cross Turismo. Førstnevnte har kommet i ny versjon som skal leveres til norske kunder neste år.
Nysgjerrig på mer informasjon om bilen? Vi har tidligere vært med på en virtuell kjøretur med bilen, hvor eksperter fra MB blant annet snakker om det dominerende MBUX Hyperscreen-infotainmentsystemet, som man får standard på firehjulstrekk-utgaven av bilen.
Bærumsordfører om E18-utspill: – Mektig provosert