BARCELONA, MOBILE WORLD CONGRESS: – Snart kan vi legge inn et sikkerhetsprogram i bilen som gjør at du kan handle fra berøringsskjermen på dashbordet. Du kan kjøpe bensin, kaffe, eller bestille og betale en hamburger som er klar når du kommer til bensinstasjonen, sier Jeremy Nicholds.
Betaling fra smartklokka
Han bærer tittelen executive director mobile i Visa og burde vite hva han snakker om. Jobben hans er å bre ut betalingstjenesten på stadig flere plattformer. Men mobilen er nok den mest aktuelle plattformen både på kort og lang sikt.
– Den bilen vi demonstrerer her har slik programvare, men dette er bare en demonstrasjon på hva som går an. På dette og mange andre områder vil plastkort i stadig større grad erstattes av andre måter å betale på.
– Det er mange nye spennende plattformer i tillegg til mobilen. Jeg tror smartklokker og annen kroppsnær teknologi kan bli brukt til betaling. Til og med klærne selv i fremtiden kan ha elektronikk og programvare som kan brukes til dette. Alt dette vil gjøre det enklere for brukerne og sikrere, sier han.
LYNTEST: Slik er de nye Galaxy S6-modellene
Plasten henger med
Selv om det å bruke mobilen som betalingsplattform kommer raskt, vil nok det gamle betalingskortet henge med en stund, tror Nicholds.
I Europa blir mobiler brukt til en eller annen form for e-handel i 20 prosent av transaksjonene.
I noen markeder er tallet så høyt som 40 prosent. Det overasker nok ikke nordmenn, hvor mobilbank og betaling for kollektivtransport og parkering har skutt i været.
– I 2020 vil mer enn 50 prosent av alle betalingstransaksjoner skje på mobilen, sier han.
Ikke rart Visa og de andre betalingskortselskapene vil inn i mobiltelefonene når vi tar farvel med plastkortene.
Det er flere grunner til at mobilen vinner frem som betalingsmåte. Når man bruker den vil man få en tjeneste som er sikrere enn pinkoden på smartkortene vi bruker i dag.
Les også: Nå kan du få 200 GB i mobilen
Flere lag
På en mobil kan det ligge flere lag med sikkerhet, der ett av dem er biometri.
– Det florerer med pengesvindel i den digitale verden. Derfor er det viktig for hele finanssektoren at vi får introdusert større sikkerhet hos brukeren. Utviklingen mot mobilbetaling vil gjøre hverdagen til svindlerne mye vanskeligere, sier Nicholds.
– Fingeravtrykkleserne på moderne mobiler er svært sikre og man slipper å huske så mange pinkoder. Men mobiler kan også bruke andre former for biometri, slik som retinaanalyse. Her kommer det til å skjer mye i årene fremover, sier han.
Les også: Dette er verdens letteste titommers nettbrett
NFC
NFC er et viktig element i kontaktløs betaling med mobilen. I Europa er terminaler med NFC ganske utbredt.
Bare i Spania er det 500.000 slike terminaler, mens det i hele USA er det bare halvparten så mange. Her er magnetstripen på betalingskortene fremdeles den viktigste.
Mange terminaler har ikke engang leser for smartkort. Det har fått Samsung til å utvikle teknologi i nye Galaxy S6 som kan fungere som magnetstripe når telefonene legges inntil de gamle terminalene.
Og vips så kan deres betalingstjeneste Samsung Pay brukes i nesten alle amerikanske terminaler, mens Apples betalingstjeneste bare fungerer i rundt 10 prosent av dem.
– Vi og andre konkurrenter krever at alle terminaler må kunne brukes med NFC innen 2019, men mye vil nok skje før det. Butikkene vil ikke gå glipp av salg når folk bare har med seg iPhone-en, sier han.
Les også: Denne bærbare laderen kan lades opp på tre sekunder
Ut med kortet
På sikt vil det gode gamle plastkortet kunne bukke under for mobilen. Skal man ha noe så gammeldags som cash vil man også kunne få det via mobilen i en bankautomat.
Står du foran en kan du ta ut penger på en mye tryggere måte enn i dag. For da hjelper det ikke skurkene som i dag ser pinkoden din og stjeler kortet å stjele mobilen.
De får ikke ut noe uten fingeren din.
– Vi har også introdusert en tjeneste, Visa Direct, som gjør at folk kan sende penger fra mobil til mobil, så det er nok ikke bare plasten som er utsatt. Det er papiret også, sier Nicholds.
Les også:
Denne telefonen har dobbelt kamera
Snart skjer det noe med mobildekningen på Øst- og Vestfoldbanen