En rask titt på telefonen skal være nok til å se om toget man planlegger å ta til eller fra jobb er i rute.
Det er målet når Jernbaneverket lanserer den nye sanntidsinformasjonen i applikasjonen Trainmap.
– Målet er å gi de reisende en fornuftig, intuitiv og enkel løsning som til enhver tid gir dem muligheten til å følge toget de skal ta, sier Victor Hansen, ansvarlig for trafikkinformasjon i Jernbaneverket.
Pålitelig sanntidsinformasjon
Applikasjonen, som lanseres i desember, viser et kart over jernbanelinjene i hele landet.
– Brukeren kan zoome seg inn på den strekningen de ønsker å reise, og følge det konkrete toget de ønsker å reise med langs hele linjen, forklarer Hansen.
På den måten får man enkelt oversikt over forsinkelser, problemer og innstillinger til enhver tid.
– Man kan se ruteinformasjon om når det skal være på stasjonen, hva som er neste stasjon, tiden det vil ta dit, linjenummer og all sanntids avviksinformasjon, sier Hansen.
Les også: Nå bruker 500.000 nordmenn, politiet og Ikea denne appen
Planlegger fase to
Applikasjonen gjelder både gods- og persontog.
Hansen forklarer at vareeiere, akkurat som reisende, kan gå inn i applikasjonen og se akkurat hvor deres varer befinner seg til enhver tid.
– Vi vet at godsselskapenes kunder gjerne ønsker å følge med på hvor varen er. Over tid er det mulig å videreutvikle appen med en helt konkret sporingsfunksjon som vil gi kundene av godstog ennå bedre informasjon, sier han.
Og forteller at det allerede planlegges en versjon to av applikasjonen.
6,2MW og 71 kraftige kuttere: Slik spesialutrustes tunnelboremaskinene til å takle norsk granitt
Kombinerer tog og buss
Utviklingen er nemlig delt opp i to faser, og i den andre fasen skal appen ikke bare gi sanntidsinformasjon om tog, men også vise alternative fremkomstmetoder med buss.
– Vi ønsker å kunne gi de reisende alternative kollektivløsninger dersom tog innstilles eller er veldig forsinket. Fase to i appen skal dermed vise hvilke busslinjer som kan erstatte tog i de tilfellene der togene ikke får, forklarer Hansen.
Denne versjonen av appen forventes klar sommeren 2016.
Hvilken blir det? Her er tre av alternativene til ny Oslo-trikk
Felles informasjon
Samtidig som Jernbaneverket jobber med utvikling av applikasjonen, arbeides det med implementering av et nytt automatisk kundeinformasjonssystem.
– I dag har vi et manuelt system der mennesker ser hvor togene er, tolker informasjonen og anslår hvor forsinket toget er. Med det automatiske systemet vil man koordinere fjernstyringsinformasjon med GPS-signaler, og kunne gi en langt mer presis prognose enn i dag, forklarer Hansen.
Det nye informasjonssystemet, som heter Kari, eies av Jernbaneverket, men kan presentere informasjon fra både Jernbaneverket, Ruter, togselskapene, Oslo kommune og Vegvesenet.
– Vi ønsker å sikre lik informasjon i alle kanaler. I dag har NSB en informasjon, Ruter en og Jernbaneverket en tredje. Da blir det veldig ugreit for en kunde å forholde seg til hvilken informasjon som gjelder. Ved å utvikle Kari til en felles løsning vil kunden få en mye enklere informasjonsstrøm å forholde seg til, sier han.