SAMFERDSEL

Snart kjører lastebiler autonomt på denne svenske europaveien

Snart kan du møte selvkjørende lastebiler på Europavei 4 i Sverige.

Felix Björklund, NyTeknik.se
7. feb. 2021 - 14:01

Den svenske Transportstyrelsen har gitt Scania en testlisens på strekningen Södertälje-Jönköping.

Autonomi-teknologien er et område som vil revolusjonere hele transport- og bilindustrien. Og et selskap som ønsker å være langt framme i segmentet er Scania, som om kort tid kommer til å trafikere E4 med lastebiler som skal kunne kjøre selv.

Den Södertälje-baserte produsenten har fått tillatelse av Transportstyrelsen for å teste kjøretøyene sine mellom hovedkontoret og Jönköping. Selve testene foregår i samarbeid med Tusimple, et selskap som har kjørt tester både i Kina og USA i flere år.

Førere bak rattet på hver lastebil

Lastebilene som kjøres er ment å være i nyttetrafikk hos Scania Transportlaboratorium og lastes med varer til selskapenes produksjon. Testene inkluderer teknologi som vil være nivå 4 på SAEs fem-punkts skala for selvkjørende biler. Dette betyr at lastebilene må klare seg helt alene i trafikken under visse gitte forhold.

Av sikkerhetsmessige årsaker vil imidlertid en sjåfør være bak rattet, og vil også bli ledsaget av en testingeniør.

- Både i USA og Kina pågår allerede testing av lastebiler i henhold til nivå 4 på offentlige veier, men så vidt jeg vet er Scania den første i Europa som tester teknologien på motorveier og med nyttelast, sier Hans Nordin, som er ansvarlig for Hub2hub-prosjektet.

Forlenge til Helsingborg – og Europa

Men Scania planlegger ikke å nøye seg med Jönköping. Planen er å kunne utvide testene senere i år og kjøre helt til Helsingborg - og deretter ut i verden.

- I løpet av de kommende årene forventer vi å kunne teste teknologien i andre europeiske land og i Kina, sier Nordin.

Artikkelen fortsetter under videoen som Scania selv har laget:

Prosjektnavnet kommer av at det nettopp er transport mellom to «hub»-er (klynger), som Scania ser på som det første steget på veien mot autonom transport. Det vil si at lastebilene ruller på motorveien mellom omlastingssentre. Etter hvert er det aktuelt også å «jobbe seg nedover» og takle mindre veier og vanskeligere trafikk.

Den første strekningen skal være fra Scanias hovedkontor i Södertälje til Jönköping. Senere er det meningen å utvide forsøket til Helsingborg. <i>Foto:  Open Street Map</i>
Den første strekningen skal være fra Scanias hovedkontor i Södertälje til Jönköping. Senere er det meningen å utvide forsøket til Helsingborg. Foto:  Open Street Map

- Vi har kommet så langt i utviklingen av selvkjørende kjøretøy at teknologien kan være moden for å bli introdusert i markedet allerede innen fem år, når det gjelder denne typen transport. Derimot tar det lenger tid før det blir en virkelighet at autonome kjøretøy kjører på veier med toveistrafikk og i tettsteder, sier Nordin.

Artikkelen ble først publisert av Ny Teknik.

Midt-Norsk Havbruk har også utviklet en rømningssikker merd som er 22 meter høy og som har fått navnet Aquatraz. Den kan heises opp og ned ved levering av fisk, rengjøring og vedlikehold. Norsk havbruk trenger flere bærekraftige teknologiløsninger.
Les også

Bare investeringer i grønn teknologi vil fjerne miljøutfordringene i havbruk

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.