Strekningen Bagn-Bjørgo går gjennom Valdres. Bagn er kommunesenter i Sør-Aurdal kommune, Bjørgo ligger i Nord-Aurdal.
Behovet for å utbedre denne strekningen er stort. Vegen er smal og geometrien er dårlig. Om vinteren hender det ofte at vogntog ikke klarer de krappe svingene og blir stående på tvers av vegen.
Den nye vegen får en bredde på 8,5 meter i dagen. Lengst sør skal den går gjennom en 4,3 km lang tunnel. Hele tunnelen vil gå i stigning, så her blir det to felt oppover. Profilet blir T13. Nord for tunnelen skal vegen i hovedsak følge nåværende trasé.
De forberedende arbeidene omfatter etblering av adkomstveger, omlegging av av VA-ledninger, el-kabler og en bekk, rensk og forberedelser til nordre påhugg og etablering av treningsbane for hest. Den siste skal erstatte en treningsbane hvor det kommer til å bli mye bråk i anleggstiden.
Entreprisen omfatter også opsjoner på boring av brønner, riving av hus og anlegg av gang/sykkelveger.
Vegvesenet sender ut veiledende kunngjøring om hovedentreprisen i nær framtid. Utlysningen vil skje i juni under forutsetning av at Stortinget gir grønt lys. Hovedjobben vil omfatte alt anleggsarbeid på strekningen Bagn-Bjørgo. Elektroarbeid i tunnelen og støyskjerming blir egne entrepriser. Prosjekteringen av den nye E16 er utført av Reinertsen.
I følge siste kostnadsoverslag vil vegen koste mellom 1,4 og 1,5 milliarder kroner. Hvis det går slik Vegvesenet håper, blir den klar til bruk i løpet av 2018.