NYHETER

Snart klart for Europas lengste undersjøiske vegtunnel

Nå er det bare Stortinget som kan hindre anleggstart på T-forbindelsen i Rogaland. Veiledende kunngjøring om første entreprise er sendt ut. Utlysning vil skje så snart de folkevalgte gir grønt lys. Den som får oppdraget skal sprenge Europas lengste undersjøiske vegtunnel.

Hvis det går slik Vegvesenet håper, gir Stortinge grønt lys for T-forbindelsen om ikke lenge. Da blir det anleggstart på den horisontale delen av T´en i mai neste år.
Hvis det går slik Vegvesenet håper, gir Stortinge grønt lys for T-forbindelsen om ikke lenge. Da blir det anleggstart på den horisontale delen av T´en i mai neste år. Bilde: Statens vegvesen (ill.)
29. sep. 2008 - 09:36

T-forbindelsen har fått navnet sitt fordi de to vegene som inngår i den, utgjør en stor T på kartet hvis man snur det på hodet slik at nord kommer ned. Hensikten med prosjektet er å etablere en kortere forbindelse mellom kommunene Tysvær, Karmøy og Haugesund.

Prosjektet blir delt i to hovedentrepriser. Den første gjelder den horisontale delen av T´en. Den omfatter tunnel under Førresfjorden og Karmsundet og veg i dagen på begge sider.

Nøyaktig lengde på tunnelen er ikke fastsatt. Totalt skal det sprenges rundt 9 km, men den lengden er ikke målt fra påhugg til påhugg. Den vertikale delen av T´en skal møte den horisontale langt nede i fjellet. I møtepunktet skal en tunnelarm ta av fra hovedløpet. Armen blir en kilometer lang. Dermed blir hovedløpet ca. 8 km langt. Europas lengste undersjøiske vegtunnel i dag er den 7 888 meter lange Bømlafjordtunnelen.

Det er ikke bare lengden på tunnelen som blir uvanlig, det blir også vertikaltraséen. De laveste punktene under Førresfjorden og Karmsundet vil ligge på omtrent samme nivå - ca. 150 meter under havoverflaten. Under vanlige omstendigheter ville tunnelen gått vannrett mellom disse punktene, men på grunn av armen som skal ta av fra hovedløpet, hadde dette blitt lite hensiktsmessig. For å redusere lengden på armen går tunnelen opp på midten. Dermed får den et høybrekk under havet. På grunn av stigningene blir det tre felt og profil T 11,5 hele vegen.

Første entreprise vil trolig koste mellom 600 og 800 millioner kroner. Den omfatter 4,5 km veg i dagen i tillegg til tunnelen. Hvis det går som Vegvesenet håper, blir det anleggstart i mai neste år. Byggetiden for hele prosjektet vil bli mellom tre og et halvt og fire år.

Ressursavdelingen i Statens vegvesen Region Vest har prosjektert tunnelen. Veg i dagen er prosjektert av Sweco.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.