Endelig er det klart for avspark for ny Sluppen bru (Nydalsbrua) i Trondheim, som etterhvert skal kobles til den planlagte Byåstunnelen. Prosjektet er en del av Miljøpakke Trondheim, et samarbeid mellom Statens vegvesen, Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune.
I dag sendte Samferdselsdepartementet over proposisjonen til Stortinget for å få godkjent bompengefinanseringen av prosjektet på tilsammen 1220 millioner kroner. Staten selv skal vil bidra med 855 millioner kroner.
Det er lagt opp til anleggsstart tidlig i 2020, og nybrua forventes å være klar for trafikk ved årsskiftet 2022/2023. I år blir vil de forberedende arbeidene, som blant annet omfatter omlegging av en høyspentledning, bli gjennomført.
- Ny E6 Kvithammar-Åsen: I dag signerte Nye Veier kontrakten på 4 milliarder
Skråstagbru med særpreget design
Eksisterende bru ble bygget på 50-tallet, og har ikke god nok standard etter dagens krav, og skal erstattes av ny gang- og sykkelbru.
I desember 2014 ble det kåret en vinner av plan- og designkonkurransen for ny bru ved Sluppen. Juryen valgte en firefelts skråstagbru med særpreget design. Vinnerforslaget var laget av et team fra Aas-Jakobsen.
- E6 Kvithammar-Åsen: Nye Veier går videre med entreprenør og rådgivere
Behandles trolig før sommeren
Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune har valgt å forskuttere prosjektet med bompenger innenfor lånerammen til Miljøpakke Trondheim, og det er denne godkjenningen som Stortinget må gi gjennom behandlingen av Prop. 110 S (2018–2019).
Departementet sendte i dag over proposisjonen til Stortinget, hvor den trolig kan bli behandlet før sommerferien.
I Nasjonal transportplan 2018–2029 ble det lagt til grunn 855 mill. 2019-kroner i statlig finansiering av prosjektet. Med en styringsramme på 1220 mill. 2019-kr, innebærer dette at 365 mill. kr må dekkes inn med bompenger, noe Samferdselsdepartementet har sluttet seg til.
- E6 mellom Kvål og Melhus: Nye Veier har bestemt hvem som skal bygge