SAMFERDSEL

Snart klart for selvkjørende bil i Groruddalen i Oslo

Målet er at opp mot 15.000 selvkjørende delebiler skal gjøre det overflødig å ha egen bil i hovedstaden. På nyåret kan groruddølene få prøve.

Enn så lenge er det selvkjørende personbiler som testes i vanlig trafikk, men på sikt skal bilene være mer egnet til deling av flere.
Foto: Javad Parsa / NTB
Enn så lenge er det selvkjørende personbiler som testes i vanlig trafikk, men på sikt skal bilene være mer egnet til deling av flere. Foto: Javad Parsa / NTB Foto: Javad Parsa
18. des. 2024 - 07:40

Neste år starter kollektivselskapet Ruter testing av selvkjørende biler på veiene i deler av Oslo. Det melder NRK.

Ruter har tatt NRK med på prøvekjøring i Groruddalen. Neste år er det Groruddølene selv som får sitte på i de fem bilene som blir satt i trafikk. Billettprisen blir på 60 kroner, og bilene blir mulig å bestille i en app.

Enn så lenge må det være en såkalt sikkerhetssjåfør på plass i bilen, som har ansvar for kjøretøyet og kan ta over ved behov.

Opp mot 15.000 delebiler

Målet er likevel at de skal kunne kjøre helt selv etter hvert. At selvkjørende biler kan plukke opp flere reisende, og bli en del av kollektivtilbudet, blir det mer bærekraftig enn om innbyggerne skal ha hver sine biler, som også kjører uten passasjer deler av tiden.

Siden 2019 har Ruter gjennomført flere pilotprosjekter med selvkjørende kjøretøy i Oslo-regionen, hvor formålet er å utvide det offentlige transporttilbudet.

− Dette må bli en del av kollektivtrafikken, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter til NRK.

Selv om kjøretøyene Ruter tester nå er privatbiler, er målet at fremtidens selvkjørende kjøretøy skal være mer egnet for deling.

Ambisjonene på sikt er høye. Innen 2030 vil kollektivselskapet ha opp mot 15.000 selvkjørende delebiler i hovedstaden, fortalte selskapet til TU i fjor høst. 

– Da vil man ikke trenge egen bil om man bor i Oslo kommune lenger, sa Claes Kanold, leder for mobilitetstjenester i radikale innovasjoner i Ruter til TU den gang.

Han anslo at selskapet ville ha minst 200 til 500 selvkjørende biler på Oslo-veiene i løpet av to til tre år.

Tirsdag 29. oktober sporet en trikk av og kjørte rett inn i Eplehuset i Storgata 17 i Oslo.
Les også

Etterlyser handling: – Bare flaks som gjorde at ikke liv gikk tapt

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.