Det er snakk om en 600 meter lang skråstagbru som er en del av Nye Veiers prosjekt på E18 mellom Kjørholt og Rugtvedt. Konkurransegrunnlaget er nå inne til kvalitetssikring og det antas at abudet lyses ut innen et par ukers tid.
Totalentreprise
Brua blir en del av sørgående retning på E18-prosjektet. Den gamle Grenlandsbrua er fredet, og vil ta hånd om nordgående trafikk, når prosjektet står ferdig.
Prosjektdirektør i Nye Veier Magne Ramlo, betegner dette som et veldig spennende prosjekt, og han håper på stor interesse fra bransjen.
Til veier24 forteller han at kontrakten lyses ut som en totalentreprise og at det ikke nødvendigvis er prisen som blir utslagsgivende.
– Vi kaller det «Best Value Procurment». Det er ikke en egen kontraktsform, men en opphandlingsmetode. I konkurransegrunnlaget listes det opp forskjellige mål, og det er disse entreprenørene konkurrerer på i konkurransen, forklarer han.
Metoden ble etablert i USA og Nye Veier har hentet den fra Nederland, som var de første i Europa til å ta den i bruk.
– Ved bruk av denne metoden spiller prisen mindre rolle. Den kan bety helt ned i 25 prosent i vurderingen av tilbudene hos oss, fortsetter han. Nye Veier testet ut metoden for første gang på E18-prosjektet mellom Rugtvedt og Dørdal.
Bru og tunnel
I tillegg til bygging av selve brua, inneholder kontrakten også innredning av de nye Kjørholt og Bamble tunneler. Siste salve i disse tunnelene ble sprengt i april i år.
Dette arbeidet foregikk parallelt med rehabiliteringen av de gamle tunnelene. Disse ble åpnet 31. august, og ble dermed Nye Veiers første ferdige prosjekt.
Ramlo vil ikke spekulere i hva det hele vil koste, men med tanke på at det er snakk om bygging av bru, samt innredning av to tunneler, snakker vi om en kontrakt med omfattende størrelse.
– Men det er ikke snakk om sprengning og masseflytting. Dette er en ren, teknisk kontrakt, fortsetter han.
Det ligger en del innsigelser i forslaget til reguleringsplan for strekningen E18 Langangen-Rugtvedt. Derfor er byggingen av Grenlandsbrua hentet ut og behandlet for seg.
Nye Veier håper å kunne skrive kontrakt med entreprenør i andre halvdel av 2019, og komme i gang med byggingen innen året er omme.
LES OGSÅ: Første Nye Veier-prosjekt åpnet: – En fantastisk følelse
LES OGSÅ: Nye Veier har signert kontrakt med AF Gruppen på 4,7 milliarder kroner
LES OGSÅ: Nå er megakontrakten på strekningen Ranheim-Værnes signert