For å forhindre at sjåfører glemmer å tenne baklyktene på kvelden, eller når de kjører inn i tunneler, stiller EU nå krav til at alle biler som produseres etter 30. juli 2016 skal tenne lyktene automatisk når det blir mørkt.
Formålet med kravet er å forhindre farlige situasjoner, skriver danske Ingeniøren.
Kun krav til forlys
Reglene omfatter i første omgang personbiler. Lastebiler vil ikke ha de samme kravene før 30. januar 2018.
– Det har vært mye diskusjoner om bruk av kjørelys de siste årene, vi er positive til kravet om selvtennende baklys, sier sjefingeniør i Vegdirektoratet, Reidar Henry Svendsen.
I Norge ble det innført krav til kjørelys om dagen allerede tidlig på 70-tallet, men per i dag gjelder kravene kun forlys, ikke baklys.
Les også: Annenhver bil i Paris har fått kjøreforbud
Tunnelsikkerhet
Til tross for at nordmenn stort sett er flinke til å bruke lys, mener Svendsen automatisk tenning vil være svært positivt.
– Det gjelder særlig på dagtid, når folk kjører inn i tunneler og glemmer å sette på nærlyset, sier han.
Svendsen viser til en ulykke på 80-tallet hvor mellom 70 og 80 biler kræsjet inn i hverandre i Liertunnelen.
– Tenk deg at du har sola rett mot deg og kjører inn i en mørk tunnel, da ser du ikke mye. Om bilen foran deg i tillegg er mørklagt kan det fort oppstå farlige situasjoner, som den i Liertunnelen. Om alle biler har lys som skrur seg på automatisk i det de kjører inn i tunneler vil man få økt tunnelsikkerhet, og unngå denne type ulykker, forklarer han.
Les også: Økte fartsgrenser skal gi tryggere veier
Etterlengtet krav
Også Trygg Trafikk er positive til EU-kravet.
– Vi synes det er veldig bra at påbudet kommer, vi har sett en rekke eksempler på påkjørsler bakfra når det er mørkt, særlig i tunneler, sier kommunikasjonsdirektør Kristin Øyen.
Øyen forstår derimot ikke hvorfor det skal ta hele to år før kravet trer i kraft.
– Jo før det kommer jo bedre. Jeg ser ingen grunn til at det ikke kunne blitt innført allerede i 2015, sier hun.
At kravet til lastebiler kommer senere enn kravet til personbiler er hun skeptisk til.
– Behovet er det, så hvorfor det skal ta lenger tid før kravet gjelder tungtransport forstår jeg ikke.
Les også:
Svenskene installerer nye fallemmer i veien
Kine skal finne det optimale veisaltet for norske vinterveier
Å skrive en SMS bak rattet gjør at du tar øynene vekk fra veien i 23 sekunder