Begrepet «form følger funksjon» blir sjelden demonstrert så tydelig som på Airbus Beluga.
Vanligvis er flyet ute på mindre glamorøse fraktoppdrag, men forrige helg fikk det være midtpunktet i en formasjonsflyging med Patrouille de France (se video nederst i artikkelen).
20 år
Formasjonsflygingen og filmingen av dette ble gjennomført som forberedelser til det kommende jubileet.
I september er det 20 år siden det karakteristiske fraktflyet fløy for første gang.
Flyet er også kjent som A300-600ST Super Transporter og ble i sin tid utviklet for å frakte komponenter inn til sluttmonteringsfabrikkene i Toulouse og Hamburg.
Det treffende kallenavnet Beluga, eller hvithval på norsk, er etter hvert også blitt et offisielt navn på flyet.
Les også: De første A350-passasjerene fikk se Norge
47 tonn 1 410 m
Ifølge Airbus er lasterommet større i volum enn både Lockheed C-5A Galaxy og Antonov AN-124.
Boeings nåværende ekvivalent, Dreamlifter, som er basert på B747-400, har imidlertid 400 kubikkmeter større lasterom (1.840 vs 1.410 m3).
Vekten er en større begrensning enn lastevolumet for Beluga. Den ombygde A300-600-en kan maksimalt ta med seg en nyttelast på 47 tonn.
De fem Beluga-flyene tilhører Airbus Transport International som også utfører fraktoppdrag for andre enn morselskapet.
Les også: Her bygges flytypen Norwegian har bestilt 100 av
Siden 1931
Patrouille de France har eksistert helt siden 1931 og flyr i dag treningsflyet Dassault/Dornier Alphajet.
Formasjonsflygingen kom i stand i forbindelse med at både fraktflyet og luftakrobatene deltok på flystevnet Airexpo på Muret-Lherm lufthavn like sør for Toulouse forrige helg.
De franske oppvisningsflygerne besøkte Norge sist for to år siden da de viste seg fram både på Sola airshow og Forsvarets jubileumsshow på Rådhusplassen i Oslo.
Les også:
Nå blir «tjukkaser» nektet å fly offshore