To bruer fører E 18 over Topdalsfjorden like øst for Kristiansand sentrum. Den eldste er en hengebru med et 337 meter langt hovedspenn. Det var et av Europas lengste bruspenn da brua ble åpnet i 1956.
De to kjørefeltene på brua var mer enn nok til å ta unna trafikken den gangen, men etter hvert ble kapasiteten for liten. I 1994 ble en ny bru åpnet ved siden av den gamle.
Nybrua er en fritt frambygg-bru med et 260 meter langt spenn. Den løste kapasitetsproblemet, men skapte et nytt visuelt problem. De to bruene står svært dårlig til hverandre. Sammen framstår de som et smakløst stilbrudd.
Kostbart vedlikehold
Estetiske hensyn er likevel ikke hovedårsaken til de nye bruplanene. Gammelbrua er i dårlig forfatning, og trenger avløsning. Hvis den skal stå lenger enn til 2017, er den avhengig av svært kostbart vedlikehold. Det vil Vegvesenet unngå. Planen er at en ny fritt frambygg-bru skal stå ferdig i 2016.
Den som får den første kontrakten, skal lage et skisseprosjekt som omfatter ny bru, omlegging av gang/sykkelveger, etablering av kollektivfelt med tilpasning til eksisterende vegnett og riving av den gamle hengebrua. Det skal også lages reguleringsplaner for arealene på begge sider av brua. For selve brua er det en godkjent reguleringsplan, men det kan bli aktuelt å regulere på nytt.
Tre frister
Tre frister er satt: Innen 15. september må skisseprosjektet være ferdig. Hvis det trengs ny reguleringsplan for brua, må den være ferdig 1. november. Innen 1. april neste år må også reguleringsplanene for vegnettet på begge sider av brua være ferdig. Målet er å få planene vedtatt innen 15. april 2012. Da kan prosjekteringen av brua komme med på statsbudsjettet for 2013. Byggestart er planlagt året etter.
Når det gjelder utseendet, blir den nye brua helt lik brua fra 1994. Det betyr ikke at prosjekteringen blir plankekjøring. I dag er det helt andre krav til beregninger og sikkerhet enn den gangen den nye Varoddbrua ble prosjektert.
Brubyggingen blir heller ikke enkel. Trafikken på E 18 er for stor til at hengebrua kan rives før den nye er klar. Denne må bygges i en smal korridor mellom de to andre mens trafikken går på begge to. Men bruentreprenøren slipper iallfall å sprenge under vann. Da den nye Varoddbrua ble bygd, ble det sprengt plass for undervannsfundamentene til en framtidig bru.