Nybergsund bru var en av de første trebruene som ble satt ut på anbud etter at Vegvesenet ble fratatt muligheten til å ta vegarbeid i egenregi. Oppdraget gikk til Betonmast Entreprenør som bygger brua for 24,3 millioner kroner. Etter at kontrakten var i boks gjorde Betonmast det Vegvesenet pleide å gjøre, man inngikk avtale med Moelven Limtre om leveranse og montasje av trekonstruksjonene.
Brua har en lengde på 117 meter fordelt på tre 39 meter lange spenn. Hvert spenn bæres av en trebue. Kjørebane og rekkverk er også av tre, mens hengestag og tverrbærere er av stål.
Som de fleste elver på Østlandet har Trysilelva en nokså forutsigbar vannstand i vinterhalvåret. Vannføringen avtar utover høsten og holder seg lav hele vinteren. Når våren kommer, øker den brått.
Vannføringen styrer framdriften
Variasjonen i vannstanden la premissene for framdriften på Nybergsund bru, slik den har gjort for alle store trebruer som er bygd i moderne tid. Støping av landkar kom i gang i august. I september ble det etablert en anleggsveg i elva parallelt med midtspennet og vestre sidespenn. Elveløpet under østre sidespenn ble holdt helt åpent for å sikre god gjennomstrømming. I løpet av høsten ble det slått ned pæler for fundamentene i elva. Dermed var man klar til å støpe da vannstanden var på det laveste.
Hvert fundament står på fire stålrørspæler med 813 mm diameter. Sett ovenfra har fundamentet for som en stor H med korte ”flenser” og langt ”steg”. Pilarene består av to runde søyler som står i krysningspunktene mellom ”flensene” og ”steget”.
Høyt siltinnhold
Underkant av fundamentene står ca. to meter lavere enn elvebunnen. Utgravingen av byggegropene ble mer omfattende enn Betonmast hadde regnet med. Massene viste seg å ha et høyt innhold av silt, så skråningene måtte gjøres veldig slake for at ikke gropene skulle rase sammen.
I mars var det klart for montasje av overbygningen. Hver av buene består av to ledd. To mobilkraner løftet et ledd hver og holdt dem i riktig posisjon mens de ble boltet til søyletoppene og til hverandre.
Hengestag og tverrbærere ble også montert med mobilkran. Disse var på plass før påske. Deretter overtok tradisjonelle byggemetoder. Brudekket består av kreosotimpregnerte planker plassert på høykant. Moelvens folk bærer plankene ut og spikrer dem sammen før de spennes opp med stag. Stagene tres gjennom hull i plankene.
Montasjen er en tidkrevende prosess. Tykkelsen på plankene er ikke mer enn 48 mm. Stilt på høykant går det over 200 planker i bredden.
Ferdig før tiden
Montasjen av brudekket går nå mot slutten. Framdriften styres av snøsmeltingen. Alt arbeid som er avhengig av anleggsvegen må avsluttes før vårflommen kommer og setter den under vann. Utstyret som brukes til å spenne opp stagene skal stå på anleggsvegen. Foreløpig tyder alt på at man kommer i mål tidsnok. Når stagene er oppspent, kan alt gjenstående arbeid utføres uten støtte nedenfra. Da blir anleggsvegen fjernet og Trysilelva kan flomme fritt i hele sin bredde.
Betonmast Entreprenør har frist til 1. oktober, men nå ligger det an til bruåpning i midten av august. Da får gammelbrua fra 1929 avløsning, og nybrua overtar trafikken både på riksveg 25 og 26. Inntil videre må trafikantene vente på grønt lys for å kjøre over Trysilelva.
Nye Nybergsund bru er prosjektert av Vegvesenet med assistanse fra Norconsult og Selberg Arkitektkontor. Hele prosjektet inkludert 700 meter tilstøtende veger vil koste rundt 44 millioner kroner.