Markedsdialogen ble gjennomført tirsdag 6. juli, og etter en orientering om prosjektet i Førde, gikk turen med buss på fylkesvei 609 langs Førdefjorden til Heilevang. Tunnelen skal gå mellom Heilevang og Hestvika, forbi raspunktet Hundsåna og krysser kommunegrensen mellom Sunnfjord og Askvoll.
Seks entreprenører vil bygge ny Oslofjordtunnel
Gir entreprenørene bedre innsikt i oppdraget
– Målet med denne markedsdialogen er å varsle bransjen om at dette prosjektet er på vei, og skape interesse i markedet. Ved å gi entreprenørene mulighet til å bli bedre kjent med prosjektet før utlysningen, vise fram prosjektområdet og gå igjennom utfordringer, får de et bedre grunnlag når de skal legge inn et tilbud, sier prosjektleder Jon Harald Huseklepp i Vestland fylkeskommune.
I tillegg til fellesopplegget inviterte prosjektet også entreprenørene til en-til-en-samtaler i etterkant.
– Det er veldig nyttig for oss å møte entreprenørene. Innspillene og spørsmålene de har kan få innvirkning på utformingen av kontrakten, sier Huseklepp.
Milliardprosjekt
Rassikringsprosjektet skal lyses ut i løpet av august 2023. Selve utlysningen skal gjennomføres som konkurransepreget dialog, en anbudsform som fremmer dialog og samspill mellom byggherre og entreprenør.
Målet er at oppdragsgiver og leverandør sammen skal finne løsninger som best løsheter oppdragsgiver sine behov. Val av rett entreprenør skal ikke bare gjøres på basis av pris, men også planer for organisering og gjennomføring av prosjektet.
Vestland fylkeskommune har selv estimert kostnaden for prosjektet til å ligge et sted mellom 790 og 1050 millioner kroner.
Komposittbrua på 47 tonn er på vei til Paradis