Alle på de bakerste seteradene kan entre maskinen via bakre dør uten å måtte gå gjennom snø og regn. Den V-formede passasjerbroens bakre del henger i kabler. Broen, som akkurat er tatt i bruk i Tromsø, er utviklet og bygget hos Norgate blant annet på oppdrag av Luftfartsverket.
Luftfartsverket ønsker å være føre var og vil prøve ut brokonseptet driftsmessig og økonomisk. Resultatene skal danne beslutningsunderlag for fremtidig utvikling. Det var ikke tilfeldig at Tromsø Lufthavn ble valgt. Denne moderne lufthavnen har erfaring fra pilotprosjekt, samtidig som broens funksjonalitet under strenge klimaforhold der blir satt på hard prøve.
Norsk ide
Bak ideen og gjennomføringen av prosjektet står Norgate AS. Arbeidet startet i januar i fjor og har vært et Offentlig forsknings- og utviklingsprosjekt (OFU-prosjekt), finansiert av Luftfartsverket, SND og Norgate AS. Flyselskapene Braathens og SAS har deltatt i referansegruppen.
Norgate's tekniske utvikling foregår i avdelingskontoret i Kristiansand. Selskapet var tidligere en divisjon i Maritime Hydraulics/Aker Maritime, og ble i 1998 skilt ut som eget selskap. Samtidig kom investeringsselskapet Nortronicom Holding inn på eiersiden.
Bakgrunnen for utviklingen er ønsker fra store flyselskap i USA, der kravet til korte bakkeopphold, punktlighet og reduksjon i publikums ventetid er av stor økonomisk betydning for selskapene. Norske flyselskap har samme problemstilling. Dette gjorde at Braathen og SAS deltok. Passasjerbroen vil i nærmeste fremtid bli lansert på eksportmarkedet.