Vanligvis foregår billetteringen om bord, etter at ferja har forlatt kaia. Gjentatte ganger har ferjemannskapene møtt på utenlandske sjåfører som enten ikke har betalingsevne eller betalingsvilje, skriver Tidens Krav.
I noen tilfeller har billettørene nektet vogntog å kjøre i land. I andre tilfeller har vogntogene fått kjøre, fordi de har sperret for andre kjøretøy.
Må betale før ombordkjøring
Kommersiell leder i Fjord1, Tor Kristoffersen, sammenligner snikingen på ferjene med å passere bomstasjoner uten å gjøre opp for seg. Samtlige ferjer i rederiet har nå fått beskjed om at litauiske vogntog fra dette spesielle firmaet må betale billetten før de i det hele tatt får kjøre om bord i ferja.
Dagen etter at Fjord1 svartelistet det litauiske transportfirmaet dukket det opp et vogntog fra det aktuelle selskapet på ferjekaia. Sjåføren var slett ikke interessert i å betale før han fikk kjøre om bord. Stemningen ble ikke bedre da han i tillegg ble bedt om å dekke billettutgiftene for en kollega fra samme transportør som ikke hadde gjort opp for seg dagen før. Da han skjønte at ingenting nyttet, kom kredittkortet fram og han fikk skyss over fjorden.
-Vi tror helt klart at enkelte spekulerer i dette. Vi håper nå å få satt en stopper for uvesenet, sier ferjeskipper Jonas Sjøasæther Holm til avisen.