Vindusviskerne er senket og gjemt og panserhengslene gir etter når du lander på platen.
Panseret er en sandwichkonstruksjon med programmert inntrykking.
Treffer mer
Bilens front er flatere enn den forrige modellens, slik at kollisjonskreftene fordeles over mer av beina til den du kjører på.
Støtfangeren er tykt polstret foran, metalldelene ligger ti centimeter inne i den.
Innovasjon og pålegg
Mye av dette har ingeniørene hos DaimlerChrysler (DCAG) i Stuttgart funnet på selv, resten er et resultat av et EU-direktiv nettopp om snillere biler.
Direktivets fase I går til 2010, deretter blir kravene strengere og i 2015 skal bilene være maksimalt sikre.
Detaljer
Infrarødt lys og mikroradar er to av en mengfde kommende hjelpemidler, som sikkerhetsdirektør Ulrich Mellinghoff hos DCAG legger vekt på.
DCAG har begynt å bygge inn slike system i de dyreste versjonene av S-klasse, men Mellinghoff anser at teknikken vil ”renne over” til rimeligere modeller etter hvert som utviklingskostnadene er betalt.