Det er ventet at entreprenøren som får oppdraget starter opp arbeidet før jul. Anbudsfrist er satt til 11. okrober, mens arbeidene skal være ferdig i 2016.
Følgende arbeider skal gjøres av entreprenøren som får oppdraget:
- Bygge firefelts E6 på en strekning på cirka 6,3 kilometer.
- Bygge dobbeltsporet jernbane på en strekning på cirka 4,2 kilometer.
- Cirka 8,5 kilometer med lokalveger.
- Cirka 8,2 kilometer gang- og sykkelveger i nedlagt Dovrebane.
- Diverse avbøtende tiltak i strandsonen.
En del av arbeidene i byggingen av firefelts E6 og dobbeltsporet jernbane på denne strekningen er gjort av Alpine Bau. Gjenstående arbeider lyses ut på ny konkurranse fordi Alpine Bau gikk konkurs i juni måned. Frem til ny entreprenør er på plass før jul, gjør fire entreprenører som allerede var inne på Fellesprosjektet en del jobber som var viktig å få gjennomført for å ivareta sikkerheten og unngå unødig store forsinkelser og ekstra kostnader.
E6 vil åpne som en firefelts veg med midtdeler høsten 2014 på det meste av strekningen. Unntaket er gjennom den 630 meter lange Korslundtunnelen og tilstøtende områder på hver side som vil åpnes sommeren 2015. Dovrebanen vil åpne høsten 2015, mens de avbøtende tiltakene vil bli ferdig i 2016.