Tirsdag åpnet et virtuelt IAD-laboratorium der forskningsmiljøer og næringsliv sammen skal klekke ut søketeknologier som vil være salgbare tjenester i markedet.
Universitetene i Oslo og Tromsø, NTNU og Handelshøyskolen BI samarbeider med konsulentselskapet Accenture og mediebedriften Schibsted.
Fast Search & Transfer er vertsbedrift for samarbeidet.
Pengesøk
Forskningsrådet finansierer brorparten av prosjektet, som har et budsjett på 240 millioner kroner over åtte år. I tillegg er deltakerne med på å spleise på regningen.
Målet er å drive frem ny innovativ bruk av søketeknologi, og i laboratoriet møtes virkelighetens forretningsutfordringer og forskning. Derfor passer prosjektet inn i Forskningsrådets sentre for forskningsdrevet innovasjon (SFI).
SFI-ene skal stimulere til innovasjon gjennom satsing på langsiktig forskning i samarbeid mellom forskningsaktive bedrifter, offentlig virksomheter og forskningsmiljøer.
Intelligent
Mengden med digitalt lagret informasjon øker kraftig hele tiden, og det blir stadig mer utfordrende å finne de opplysningene man trenger. Utfordringen ligger ikke i å utvikle teknologi som finner informasjon, men å trekke brukervennlig informasjon ut av store komplekse datamengder.
Målet er å utvikle en mer "intelligent" søketeknologi ved å arbeide med å finne en teknologi som forstår brukerens søkevaner og nettpreferanser.
– Vi skal sy sammen verktøy på en måte som gir mening for brukeren, sier chief technology officer, Bjørn Olstad, hos Fast.
Ny anvendelse
IAD har knyttet mennesker ved en rekke universiteter rundt omkring i verden som skal jobbe med å løse disse utfordringene knyttet til søketeknologi. Her i Norge er universitetene i Oslo, Trondheim og Tromsø forskningspartnere på IT-siden. Men også universitetsmiljøer i USA Irland skal hjelpe til.
– De vil jobbe sammen over nettet og i et fysisk laboratorium i våre Oslo-lokaler, sier Olstad.
– Hvilken fare er det for at Fast bidrar til å skape egne konkurrenter?
– Så langt har nye virksomheter gjerne vært komplimenterende til vår virksomhet. Samarbeidet gir oss et nyttig forum for å diskutere ny teknologi og ny anvendelse av teknologien. Vi ser også at hvis vi skal vokse i Norge, trenger vi gode forskningsmiljøer, sier business manager Geir Aase.