Dette kalles "Pay for performance". Det betyr at om du før en reise bruker søkeordet "hotel" kan det hende at hotellet som kommer øverst har betalt for den plasseringen.
Eller; om du leter blant avis- eller tidsskriftartikler kan en utgiver har betalt for å få frem sine artikler. I en artikkel i tyske VDI-Nachrichten heter det at betalt listeplassering vil ta 60 % av søkermarkedet innen 2005.
Leder for Kvasir, Ingrid Støver Jensen, sier til Teknisk Ukeblad at firmaer hos dem kan betale for å få mer informasjon vist i søkeresultatet, men at de ikke kan påvirke plasseringen.
- Ja, jeg tror det er riktig at dette markedet vil vokse, rett og slett fordi de store tilbyr programmer hvor man kan betale seg inn, sier Støre Jensen.
Hun nevner Go-to som praktiserer en auksjonsform hvor den institusjonen som betaler mest listes først. Noen, blant annet Alta Vista, merker disse med "sponsored links".
Støre Jensen kan ikke avvise at Kvasir vil tilby slike tjenester.
- Vi må følge med og vurdere mulighetene opp mot integritet i forhold til redaksjonelle prinsipper, sier hun.