ELEKTRISK

Solbilen Lightyear One har motor i alle hjul

Rekkevidde opp mot 800 kilometer. Pris: Om lag 1,4 millioner kroner.

Bilen har aerodynamisk design.
Bilen har aerodynamisk design. Illustrasjon: Lightyear
Marius ValleMarius ValleJournalist
25. juni 2019 - 10:15

Tirsdag morgen tidlig ble en elbil med solceller, kalt Lightyear One, lansert som prototype. Det er første gang kjøretøyet vises for offentligheten.

Konseptet med denne elbilen er ganske enkelt: Lag en bil med solceller, og gjør den så energieffektiv som mulig. 

Produsenten hevder at den har en rekkevidde på 725 kilometer. Det til tross for det de beskriver som et «relativt lite batteri».

Nøyaktig hva kapasiteten er, oppgir de foreløpig ikke. Men rekkevidden garanteres å være 400 kilometer om vinteren, og opp til 800 kilometer om sommeren.

12 kilometer i timen

Den nye delen av riksvei 85 fra Fiskefjorden mot Lødingen er snart klar til bruk. Oppe til høyre ses Fiskefjordtunnelen. Her skal E10 og riksvei 85 knyttes sammen med et stort kryss.
Les også

Gigantprosjekt ligger foran skjema

Hvor mye energi man får ut av solcellene er selvsagt avhengig av hvor man bor. Solcellene utgjør fem kvadratmeter, og strekker seg fra panseret til baksiden av bilen. Under optimale forhold kan de levere energi til 12 kilometer rekkevidde per time.

Disse dekker fem kvadratmeter. De skal om sommeren gi nok energi til at det ikke er nødvendig å lade bilen i det hele tatt. Men det vil selvsagt avhenge helt av kjøremønster. 

For å holde forbruket lavt har skaperne holdt vekten så lav som mulig ved å bruke lettvektsmaterialer. De har gitt bilen en motor i hvert hjul, for å sikre at så lite energi som mulig går tapt i overføringer. 

De hevder å ikke ha fulgt konvensjonene under designen av bilen, og at det kun er fysikkens lover som har ledet frem til resultatet.

Solbilen Stella Lux ble utviklet av et lag fra universitetet i Eindhoven, som senere utviklet solbilen Lightyear One. <i>Foto:  SolarEHV/CC BY-SA 4.0</i>
Solbilen Stella Lux ble utviklet av et lag fra universitetet i Eindhoven, som senere utviklet solbilen Lightyear One. Foto:  SolarEHV/CC BY-SA 4.0

Designerne har bakgrunn fra grupper som har deltatt i World Solar Challenge, hvor målet er å kjøre Australia fra nord til sør, over 3000 kilometer med en bil som utelukkende drives av solenergi.

Blant designerne er laget som vant konkurransen i 2013 og 2015, med bilen Stella Lux bygget ved det tekniske universitetet i Eindhoven i Nederland. 

Utviklingen av Lightyear One har tatt to år, som må sies å være svært kort tid for en ny bil. Men de hevder å ha solgt over hundre biler til nå.

Mye tyder på at batterier til elbiler både blir billigere og varer lenger enn tidligere antatt. Tyskeren Hansjörg von Gemmingen-Hornberg har byttet batteri tre ganger i sin Tesla S, og alle har holdt i mer enn 500.000 kilometer.
Les også

Snart blir det billigere å bytte batteri i elbiler enn motor i bensinbiler

Millionbil

Bilen kan reserveres i dag, med forventet levering i 2021. Billig blir den ikke, da prisen starter på 149.000 euro. 1,44 millioner kroner.

Den som reserverer må hoste opp minst 4.000 euro (39.000 kroner) for å sikre en blass i køen.

Hvert hjul har sin egen motor. <i>Foto:  Lightyear</i>
Hvert hjul har sin egen motor. Foto:  Lightyear

I en pressemelding sier medgrunnlegger og Lightyear-sjef Lex Hoefsloot at det viktigste målet med bilen er å dekke behov elbiler ikke klarer å oppfylle. 

– Forskning har vist at rekkevidde og mangel på lademuligheter fortsatt er de største bekymringene folk har når de vurderer elbil, sier han.

Vi antar at en bil til snaut halvannen million neppe er en løsning folk flest vil tenke er en praktisk måte å unngå lade- og rekkeviddeangst.

Lite er kjent

Inntil videre er få detaljer kjent. Vi vet at bilen har fem seter. Den har Android Auto og Apple Carplay, og den har et 230 volt strømuttak som gjør at du kan bruke den som energikilde.

Batteristørrelse, motoreffekt, luftmotstandskoeffisient og andre tekniske detaljer er ikke avduket.

Solcelleelbil fra Sono Motors. <i>Foto:  Sono Motors</i>
Solcelleelbil fra Sono Motors. Foto:  Sono Motors

Dette er for øvrig ikke den første solcellebilen som er avduket. Tyske Sono Motors har tidligere lansert en liten solcellebil som skal i produksjon i år. Den er heller ikke direkte billig, men sammenlignet med Lightyear One er den nærmest gitt vekk: 25.500 euro skal den kommende solcellebilen koste.

Bilen hetere Sion, og skal ved hjelp av solcellene kunne få inntil 30 kilometer ekstra rekkevidde daglig.

Batterihengerne fra Kverneland energi har en batterikapasitet på 192 kWh og kan levere ladeeffekt opp til 240 kW på CCS2. Hengerne lades  opp på 125 A/400 V industrikontakt. Fv. studentene Mathias Seipæjærvi, Elise Aarnes, Ingrid Vestvik og Hafslunds forretningsutvikler Mathilde Knobel Christensen.
Les også

Studenter: Utviklet lavterskel­system for å måle strøm­bruken i miljøgateprosjekt

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.