Miljøvernminister Erik Solheim inviterer partnerne i klimaforliket til å delta i beslutningen om hvorvidt regjeringen skal bremse satsingen på biodrivstoff eller ikke.
I et brev til Stortinget ber han de parlamentariske lederne i Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre om innspill.
Bakgrunnen er motstanden mot regjeringens mål om å trappe opp innblanding av biodrivstoffet til veitrafikken fra to til fem prosent i 2009.
– Regjeringen sliter
Solheim forsøker nå å kjøpe seg tid, tror Venstres energi- og miljøpolitiske talsmann, Gunnar Kvassheim, som synes invitasjonen er merkelig.
– Vi har allerede hatt møter med representanter fra regjeringspartiene for å gi nettopp slike innspill. De har fått vår vurdering i denne saken, så jeg er overrasket over denne vinklingen. Det minner mer om et pausesignal enn om et ønske om dialog. Det er tydelig at her sliter regjeringen å komme av flekken, sier Kvassheim til TU.no.
Les osgå:
Legger nær all skyld på biodrivstoff
SFT vil bremse
Så lenge omsetning av biodrivstoff fører til økt press på matprisene for utviklingsland, og klimaregnskapet for mange typer førstegenerasjons biodrivstoff er høyst diskutable, må innblandingspåbudet stoppes, mener kritikere.
Statens forurensingstilsyn (SFT) har også frarådet en slik opptrapping, før felles europeiske krav til klimaeffekt og bærekraftskriterier er på plass.
Tilsynet vil i første omgang bare innføre omsetningskrav for biodrivstoff på 2 volumprosent, og at det skal gjelde fra og med 2009.
Legger nær all skyld på biodrivstoff
Biodrivstoff tvinger millioner ut i fattigdom
Det som allerede er klart er at regjeringen ikke får støtte fra Venstre, dersom de ønsker å bremse satsingen slik SFT anbefaler dem.
Støtter ikke SFT
– Vi har i dag allerede to prosent innblanding av biodrivstoff, som er målet for 2008. Vi vet at norske aktører, som Norske Skog, raskt kan levere ukompliserte bidrag som kan bringe oss opp på fem til ti prosents innblanding. Hvis vi stopper nå, er det ingen drivere som kan lage et marked for mer biodrivstoff, mener Kvassheim.
Han tror det går an å kombinere et mer ambisiøst mål med krav om gode nok sertifiseringsordninger som sikrer at produksjonen av biodrivstoff produseres på en bærekraftig måte, og som heller ikke tar ressurser fra matproduksjon.
Gradvis plan
Solheim sier han ønsker å legge press på bransjen for innføring av biodrivstoff, samtidig som at innføringstakten må være praktisk gjennomførbar.
– Et aktuelt alternativ kan være en gradvis opptrappingsplan over et par år, med rapporteringskrav og et praktisk mulig omsetningskrav som et første skritt. Jeg ønsker med dette notatet å orientere de parlamentariske lederne i Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre om saken og be om innspill til mulige løsninger, sier Solheim i pressemeldingen.
TU.no lyktes i ettermiddag ikke å få kommentar fra KrFs og Høyres energipolitiske talspersoner.