BMO Entreprenør fra Kongsberg ligger på andreplass med 88,8 mill. Den tredje anbyderen er det spanske firmaet Aldesa Construcciones, som vil ha 94,7 mill.
Liten interesse kan ofte bety høye priser, men det laveste anbudet ligger ikke langt fra kostnadsoverslaget.
Vaksdal kommune ligger mellom Bergen og Voss. De to tunnelene er den 926 meter lange Langhelletunnelen og den 661 meter lange Beitlatunnelen. de skal nå oppgraderes i samsvar med tunneldirektivet.
74 milloner kroner kan virke som en drøy pris for en samlet tunnellengde på mindre enn 1,6 km, men oppdraget blir omfattende. Tunnelene er gamle og i dårlig forfatning. Den lengste ble åpnet i 1970, den andre året etter. Alt utstyr i tunnelene må skiftes ut.
Bredden i Beitlatunnelen gjør arbeidet ekstra komplisert. Dette er den smaleste tunnelen på E16 mellom Bergen og Voss. Det er ikke plass til å støpe en føringskant som nye kabler kan legges bak. Derfor må kablene graves ned.
Arbeidet skal foregå om natten. Fra kl. 05.30 må vegen være klar for trafikk i begge retninger helt til kl. 22. Dette kravet gjør kabelarbeidet tidkrevende. Fristen for ferdigstillelse går ikke ut før 1. april 2019.
I tillegg til utskifting av elektro- og SRO-anlegget skal de to tunnelene sikres mot vann og frost med PE-skum. Langhelletunnelen får 900 nye kvm. Beitlatunnelen er i dårligere forfatning. Den får 2 100 kvm nytt PE-skum.