Mellom nr. to og nr. tre er det helt jevnt. Leonhard Nilsen & Sønner vil ha 936,093 mill., AF Gruppen vil ha 936,613 mill. Nr. fire er et arbeidsfellesskap mellom Veidekke og Bertelsen & Garpestad, som har gitt et anbud på 952,9 mill. Skanska er sist med med 960,5 mill.
Byggeleder Sverre Kjos-Wenjum i Statens vegvesen er fornøyd med prisene.
Anbudsfristen ble opprinnelig satt til 11. februar, men den ble utsatt 9 dager etter anmodning fra entreprenører.
Strekningen som skal legges om er 19,35 km lang. Hensikten med omleggingen er å gjøre det lettere å holde E16 åpen om vinteren. Dessuten skal en rasfarlig strekning erstattes med en tunnel. Lengden på tunnelen blir 5 780 meter.
Ytterpunktene for vegomleggingen er Varpe bru i Vang kommune i Oppland og Smedalsosen i Lærdal kommune i Sogn og Fjordane. Den nye vegen vil stort sett følge en ny trasé, men den vil ligge nær den gamle. Ny og gammel trasé vil krysse hverandre flere steder. Den nye vegen får en bredde på 8,5 meter, skuldre inkludert.
Tunnelen får profil T 9,5. Rundt 475 000 kbm vil bli sprengt ut fra den. Ytterligere 210 000 kbm vil bli sprengt fra vegtraséen i dagen. Likevel blir det et masseunderskudd. Det blir dekket med overskuddet fra strekningen Smedalsosen-Borlaug.
Det blir ingen store konstruksjoner mellom Varpe bru og Smedalsosen. Tunnelportalene får en samlet lengde på 36 meter, For øvrig skal det bygges fem bruer, den lengste på 27 meter, det skal støpes to kulverter, og det skal anlegges 7 km sideveger.
Den nye vegen må være klar til bruk i august 2017.