Isachsen Entreprenør fra Nedre Eiker ligger over 17 prosent høyere med et anbud på 51,4 mill. Like etter følger Tveito Maskin fra Nome (51,6 mill.).
De øvrige fire anbyderne er Carl C. Fon fra Sandefjord (54,9 mill.), Bertelsen & Garpestad fra Egersund (56,8 mill.), Mesta (57,8 mill.) og Risa fra Hå (63,5 mill.).
Interessen er større enn Vegvesenet regnet med. Stor deltagelse betyr ofte gunstige priser, men ikke denne gangen. Prisnivået er litt høyere enn ventet.
De 3,1 kilometrene er den siste av to etapper på den 8,2 km lange strekningen Grungedal-Velemoen. Det var en en av de dårligste strekningene på E134 øst for Haukelifjell før utbedringen kom i gang i fjor høst. Vegen var for smal til at det kunne markeres midtlinje, kurvaturen var dårlig på deler av strekningen, og det samme var vegdekket.
Ny vegbredde blir 9,5 km. Av dette utgjør kjørebanen bare 6,5 meter. På hver side av den blir det en halvannen meter bred skulder. De brede skuldrene skal gi myke trafikanter et godt tilbud. Vegvesenet mener det ikke er trafikkgrunnlag for en separat gang/sykkelveg.
Den som får kontrakten må fullføre alt arbeid bortsett fra legging av slitelag innen oktober 2015. Grunnen til at entreprenøren får så god tid på seg er at trafikken må gå på E134 i hele anleggstiden. Det er ingen omkjøringsmuligheter.
Hele prosjektet finansieres over statsbudsjettet, men Telemark fylkeskommune og Vinje kommune forskutterer 60 millioner kroner.