Vegvesenet har bare fått to anbud på oppdraget. Det andre er gitt av et arbeidsfellesskap mellom Tom Staurbakk fra Bodø og Alf Brekken og Sønner fra Vestvågøy. De to firmaene vil ha 239 millioner for jobben.
Vegvesenet er ikke overrasket over den lave interessen for oppdraget. Jobben er så komplisert at man ikke regnet med at mange kunne ta den.
Oppgraderingen gjennomføres for å få standarden opp til det som kreves i EUs tunnelforskift. Hele det elektriske anlegget skal skiftes ut. Det omfatter vifter og ventilasjon, lys, strømforsyning, brannslukkingsapparat, radio og nødsamband, SRO-anlegg og pumper. For å få plass til nye kabler og ledninger må hele vegbanen graves opp.
I forbindelse med oppgraderingen blir det etablerts AID - kameraovervåkning med hendelsesdetektering. Det har ikke tunnelen i dag.
Tromsøysundtunnelen er en undersjøisk tunnel i Tromsø som ble åpnet i 1994. Den har to løp. Det ene er 3 500 meter langt, det andre 3 386 meter. Et av løpene vil være stengt i store deler av anleggsperioden, som vil vare til 1. mai 2017.
Prosjekteringen er utført av det islanske rådgivingsselskapet Efla.