Turhus Maskin fra Gol ligger på andreplass, men anbudet på 29,066 mill. er mer enn 16 prosent høyere enn det laveste. De øvrige deltakerne i konkurransen er Contexo fra Eidsberg (31,443 mill.), Peab (32,430 mill.) og Øynebråten Anleggsteknikk fra Gol (37,905 mill.).
40 millioner kroner er bevilget til prosjektet. Vegvesenet fryktet at dette ikke skulle være tilstrekkelig til å dekke de totale omkostningene, men det var før anbudsåpningen.
- Vi er veldig fornøyd med det laveste anbudet. Det er klart lavere enn vi regnet med. Nå håper vi at det tåler nærmere gransking, sier prosjektleder Odd Gulaker i Region Sør.
Anleggsområdet ligger et par kilometer nordøst for Geilo, kommunesentret i Hol. Her skal riksveg 7 legges om over en strekning på 430 meter. Hensikten med omleggingen er å fjerne en trang jernbaneundergang fra vegnettet. Samtidig får vegen bedre kurvatur. I dag går riksveg 7 i en krapp kurve på begge sider av undergangen.
Under jernbanen er det både for lavt og for smalt. Høydebegrensningen er det største problemet. Biler som er høyere enn fire meter kan ikke kjøre under. Ikke alle lastebilsjåfører har fått med seg dette. Brua har blitt påkjørt flere ganger. Den nye undergangen får en fri høyde på 4,9 meter. Total bredde blir 10,1 meter.
Den nåværende undergangen består av en kort jernbanebru som ligger på støpte landkar. Den blir erstattet av en kulvert som blir liggende litt lengre vest. Den skal skyves inn under sporet i løpet av en togfri helg i oktober.
Våren neste år skal jobben være fullført. Da skal den gamle jernbanebrua være fjernet og erstattet med en fylling, og sporet skal være reetablert både over fyllingen og den nye kulverten. Alt dette arbeidet inngår i entreprisen.