Svevia Norge holder andreplassen med et anbud på 429,5 mill. Tredje og siste anbyder er Mesta som vil ha 440,7 mill.
Kontrakten begynner ikke å gjelde før 1. september neste år. Årsaken til den tidlige utlysningen er et pilotprosjekt som skal gjennomføres i Vestfold.
Hensikten med prosjektet er å videreutvikle driftskontraktene i Region sør. En av forandringene er at kontraktenes lengde forlenges fra fem til åtte år. En annen forandring er at Vegvesenet øker kravet til egenandel for mannskap og maskiner fra 25 til 40 prosent. Dette kravet gjelder først fra 2019.
Godkjent opplæringsbedrift
Vegvesenet forlanger også at entreprenøren skal være godkjent som opplæringsbedrift for lærlinger, og at antall timer utført av lærlinger skal økes betydlig både hos hovedentreprenør og underentreprenører.
Når det gjelder miljøet, blir det også strengere krav. Lastebiler og andre tunge kjøretøyer som skal kjøre på offentlig veg, må tilfredsstille utslippskravene i Euro6, og anleggsmaskiner som ikke skal kjøre på offentlig veg, må tilfredsstille kravene i Steg 4. Begge disse standardene er satt av EU.
Alt øst og sør for E18
Kontrakten begynner å gjelde fra 1. september neste år. De to første årene gjelder den området som heter Vestfold øst i dag. Det omfatter kommunene Horten, Nøtterøy, Tjøme og Tønsberg og en liten bit av Re. I de seks siste årene skal den gjelde hele det nye området Vestfold øst, som omfatter alle fylkesveger i fylket øst og sør for E18.
Bakgrunnen for at grensene flyttes først etter to år er at de nye grensene må koordineres med de gamle. Veidekke har driftskontrakten for det nåværende området Vestfold sør fram til 31. august 2019. Etter den datoen blir det bare to områder i Vestfold.