Sveitserne har gitt fire priser på oppdraget. De varierer mellom 443 og 459 millioner kroner. De norske deltakerne i konkurransen er Veidekke (471,5 mill.) og NCC 523,3 mill.
Prosjektleder Gudmund Løvlie er fornøyd med prisnivået og med interessen fra utlandet.
Tunnelen inngår i E6. Den blir 4,7 km lang. I tillegg til driving og sikring av tunnelen, omfatter entreprisen støp av to portaler med lengder på 28 og 19 meter og en kort kulvert.
I følge Vegvesenets beregninger vil det bli sprengt ut 350 000 kbm ra tunnelen. Av dette går 160 000 til veganlegg, resten legges i depot. 58 800 kvm skal asfalteres.
Entreprisen omfatter bare driving og sikring av tunnelen. Forskjæringer og tilstøtende veger er satt ut på en egen entreprise. Elektroarbeid settes ut om et år tid. Prosjektet omfatter også anlegg av flere kilometer ny E6 vest for tunnelen. Når denne jobben blir satt ut, er foreløpig usikkert.
Tunnelen skal gå gjennom Nordreisa kommune i Nord-Toms. Nåværende E6 over Sørkjosfjellet har dårlig standard. Når anlegget blir ferdig, vil det høyeste punktet ligge ca. 125 meter lavere enn nå. Veg i dagen vil i hovedsak følge nåværende trasé, men standarden blir betydelig hevet.
Prosjektet er kostnadsberegnet til 872 millioner 2013-kroner. Innen årsskiftet 2016/2017 skal jobben være gjort.