Spanjolenes anbud ligger ikke bare lavere enn konkurrentenes. Det ligger også lavere enn byggherrens overslag.
De andre som har meldt sin interesse for oppdraget er Consto fra Tromsø (153,7 mill.) One Nordic Kraftmontasje (160,9 mill.) og Scanmatic Elektro (178 mill.).
Hensikten med oppgraderingen er å få tunnelene opp til en standard som tilfredsstiller EU-kravene.
De seks tunnelen ligger på en 33 km lang strekning på E18 i nordre Vestfold som ble åpnet i 2001.
Tunnelene skal oppgraderes nordfra. Først tas den 1 742 meter lange Hanekleivtunnelen. Deretter tas den 702 meter lange Løkentunnelen og den 717 meter lange Hillestadtunnelen. Disse to blir oppgradert samtidig fordi de ligger så nær hverandre. Deretter tas Bringåkertunnelen (1 129 meter), Botnetunnelen ( 1 374 meter) og Brekketunnelen (556 meter).
Mens arbeidet pågår vil et tunnelløp være stengt. I det andre løpet blir det trafikk i begge retninger.
- Det er vanskelig å si når det første løpet blir stengt. Entreprenøren får ikke stenge noe løp før alt utstyret er på plass. Leveringstiden for vifter og armaturer er forholdsvis lang, sier byggeleder Øyvind Pettersen-Dahl i Statens vegvesen.
Praktisk alt elekrisk utstyr i tunnelene skal skiftes ut. Det eneste som blir beholdt er strålekablene og noen skilt. Det skal også utføres noe fjellsikring, og det skal etableres nye tekniske rom.
Til sammen skal det legges 174 km elektriske kabler, 46,3 km fiberkabler og 14,4 km kablebruer. Det skal monteres 6 950 lysarmaturer, 10 hovedfordelinger, 5 underfordelinger, 290 LED-skilt, 220 ITV-kameraer og 56 vifter.
Før sommeren 2017 skal jobben være gjort.