Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) innrømmer at trafikkavviklingen på Østfoldbanen i sommer har vært altfor dårlig.
– Det er langt fra godt nok og ikke sånn vi ønsker at folk skal oppleve norsk jernbane. Vi har jo en visjon om at spesielt i og rundt byene skal jernbanen være et transportmiddel du velger fordi det er bra, pålitelig og komfortabelt. Når vi har en så dårlig punktlighet som vi har hatt i enkelte uker, og såpass dårlig informasjon ved avvik, så er vi ikke fornøyd, sier Ketil Solvik-Olsen til NTB etter et møte med Bane Nor, NSB og Jernbanedirektoratet fredag ettermiddag.
Det var nettopp sommerens problematiske trafikkavvikling på Østfoldbanen som var bakgrunnen for fredagens møte.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
- NSBs konsernsjef Geir Isaksen: - Jeg var klar over problemene før jeg satte meg i et Flirt-tog
Få konkrete tiltak
Solvik-Olsen sier han ønsket å skaffe seg et bedre bilde av det som har skjedd, og at alle involverte kunne ta en pust i bakken for å forsikre seg om at tiltakene er i gang slik at risikoen for nye problemer minimeres og situasjonen for de reisendes forbedres.
Det er imidlertid få konkrete tiltak å melde om på kort sikt.
– På lang sikt – i løpet av noen år – vil vi ha ferdig Follobane-tunnelen. De i Østfold som er avhengige av jernbanen, kan glede seg over at det er faktisk der vi bruker aller mest penger på infrastrukturprosjekter – over 20 milliarder kroner. Det kjipe er at det tar fire år. Det hjelper ingen som står i dag og er irritert, innrømmer han.