Kommunalråd Geir Waage (Ap) i Trondheim kommune og fylkesordfører i Sør-Trøndelag fylkeskommune Tore Sandvik (Ap) skulle fredag etter planen signere bymiljøavtalen, som ble inngått 12. februar, på samferdselsministerens kontor i Oslo.
Trønderne nektet å signere før de hadde mottatt en skriftlig forsikring om at økt trafikk i forbindelse med ny E6 ikke ville få utslag i form av sanksjoner i bymiljøavtalen.
– Krangler
– Dette er noe av det mest surrealistiske jeg har vært med på, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til NTB.
– Dette var ment å være en seremoniell underskrivelse av en avtale inngått i februar. Det er ingen ny problematikk som ikke har vært kjent hele vegen, men nå begynner de plutselig å komme med unnskyldninger for å krangle,
Han understreker at det står i avtalen at den kan reforhandles i 2018.
Bymiljøavtalen, som er verdt 3,7 milliarder kroner, innebærer at Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune forplikter seg til tiltak som skal sørge for kollektive alternativer, samt løsninger for gå- og sykkelveger. Avtalen innebærer dessuten sanksjoner dersom biltrafikken øker.
Samtidig har Trondheim kommune gått inn for å regulere ny E6 mellom Tronheim og Stjørdal. Hvordan vegutbyggingen vil påvirke bymiljøavtalen er kjernen i konflikten.
Krever skriftlig avtale
– Om vi kommer til en situasjon der trafikken på den nye vegen teller, er det viktig for oss at det ikke utløser sanksjoner i avtalen. Det sa samferdselsministeren at ville ordne seg. Vi ønsker å få dette skriftlig, slik at vi kan henvise til det senere, istedenfor en muntlig avtale inngått i dag, sier Sandvik til NTB.
Solvik-Olsen signerte avtalen fredag. Trønderne sier de vil undertegne så snart de mottar en skriftlig forsikring om at utbygging av E6 ikke vil medføre sanksjoner. (©NTB)