Solvik-Olsen mener passasjertransport i Norge bør være interessant for utenlandske togselskaper hvis vi får et mer solid jernbanenett, skriver Dagbladet.
– Med økt konkurranse og bedre spor skal vi gjøre det raskere å kjøre tog enn bil i rushtrafikken, sier Solvik-Olsen.
Under vurdering
Han mener at NSB er konkurransedyktige og at konkurranse med andre togselskap vil slå positivt ut for dem som reiser med tog.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Hvilke strekninger som egner seg for konkurranseutsetting, er ikke bestemt ennå.
– Det er ting vi nå vurderer i forbindelse med reformarbeidet vårt, sier han.
Toetasjers vogner
Solvik-Olsen mener også at det på de mest trafikkerte pendlerstrekningene inn til Oslo må vurderes å sette inn toetasjes togvogner for å unngå at folk skal måtte stå som sild i tønne.
– Jeg merker mange i dagens norske jernbanesystem er skeptisk til toetasjes vogner, men som vi ser fungerer det i andre land, for eksempel i Nederland. Her kan et større mangfold av togselskap bidra til at man utfordrer hverandre på valg av vognløsninger, mener samferdselsministeren.
Les også:
Nå skal Sørlandsbanen og Vestfoldbanen kobles sammen