- Det er viktig å bygge ut nye motorvegstrekninger for bedre framkommelighet og styrke trafikksikkerheten. Samtidig er vi opptatt av å få mest mulig veg for pengene. Innspill fra Statens vegvesen og Nye Veier AS tidligere i år viste at det er mulig å redusere kostnadene med så mye som 30 prosent i utbyggingen av E6 Ringebu-Otta. Nå ber vi Statens vegvesen om å vurdere disse innspillene og komme med anbefaling om videre framdrift, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Prosjektet E6 Ringebu-Otta etappe 2 er prioritert i Nasjonal transportplan 2018-2029 (NTP), men ikke fullfinansiert. Prosjektet har opplevd sterk kostnadsøkning, med over dobling av kostnadsanslaget på en strekning. Etter oppdrag fra Samferdselsdepartementet viste både Statens vegvesen og Nye Veier AS at det er mulig å finne ulike løsninger som gjør vegen billigere å bygge.
Nå skal Statens vegvesen se på disse alternativene og komme med en anbefaling om videre prosess for planleggingen av prosjektet. I innspillene fra både Statens vegvesen og Nye Veier blir tidlig involvering av entreprenørene trukket fram som et viktig element for å få ned kostnadene.
- Nye Veier AS har i sine prosjekt så langt vist at tidlig involvering av entreprenørene gir mulighet for å redusere kostnadene på vegutbygging betydelig. I tillegg meiner selskapet at metodikken gir raskere ferdigstilling, redusert konfliktnivå og mer forutsigelig sluttkostnad, uten å redusere kvaliteten og den samfunnsøkonomiske nytten, sier Solvik-Olsen.
Prioriteringa i NTP skal gi nok tid for Statens vegvesen til å sjå på mulighetene for å optimalisere prosjektet. Anbefalingen skal være klar innen 6. april 2018.