Søndag åpner siste del av Oslos nye paradegate, Dronning Eufemias gate.
Den 750 meter lange gata har så langt blitt åpnet i flere etapper og har ved åpning skapt store forsinkelser for reisende i området.
Forventer lengre køer
Da første del av Dronning Eufemias gate åpnet i mai, opplevde både bilister og kollektivreisende store forsinkelser.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Trafikken stod tidvis helt stille, og første mandag etter åpningen kunne Unibuss melde at bussene som kjørte gjennom Bjørvika var opp til 40 minutter forsinket.
– Ved enhver større trafikkomlegging tar det noe tid før de nye kjøremønstrene innarbeides. Det vil i perioder gi noe begrenset fremkommelighet, sier Eystein Hanssen, kommunikasjonsrådgiver i Statens Vegvesen.
Fra mandag av, kan dermed både bilistene og kollektivreisende igjen forvente at reisen til jobb vil ta noe lenger tid.
– Det er dessverre ikke til å unngå at en sånn omlegging får noe konsekvenser. Normalt tar det to til tre dager før nye trafikkmønstre setter seg, sier Hanssen.
Men legger til at åpningen er forventet å ha positiv effekt på kjøremønsteret nokså raskt.
– Ved denne omleggingen stenger vi jo faktisk ikke noe. Vi åpner en ny strekning i tillegg til de eksisterende.
Les også: Vegvesenet: – Skift til vinterdekk nå. NAF: – Vent så lenge som mulig
– Kjør Operatunnelen
For å unngå lengre køer enn nødvendig mandag morgen oppfordrer Statens Vegvesen folk i størst grad til å kjøre kollektivt.
– Reisende som ikke er avhengig av bil oppfordres til å bruke kollektivnettet. På den måten kan man unngå lengre køer enn nødvendig, sier Hanssen.
Han understreker at utbyggingen av Bjørvika ikke representerer noen kapasitetsøkning for personbiler.
– De som må kjøre til jobb anbefales å kjøre gjennom operatunnelen og i størst mulig grad unngå gatene i Bjørvika i forbindelse med omleggingen, sier han.
Les også: Dette kan tvinge Oslo til å velge mellom Fornebubanen og ny E18
Håper på mindre køer
I forbindelse med åpningen av paradegaten tas det også i bruk et nytt stoppested for buss.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Slik kan offshore olje- og gassproduksjon kutte utslipp av klimagasser](https://images.gfx.no/1000x333/2786/2786151/tfmc_deep-purple-green-hydrogen-technology.jpg)
Ruters bybusser vil nå kjøre Dronning Eufemias gate helt til Langkaigata, og ta i bruk det nye stoppestedet foran Tollboden, som erstatter stoppestedet Børsen.
Pressetalsperson Sofie Bruun i Ruter sier Ruters passasjerer må forventer lengre køer i starten av den kommende uken.
– Det er alltid forvirring blant trafikantene når kjøremønsteret endres. Vi håper køene vil bli kortere enn sist kjøremønsteret i Bjørvika blir lagt om, og at kjøremønsteret innarbeides raskere enn da, sier hun.
Bruun håper videre bilistene følger Vegvesenets henstillinger om å unngå kjøring i Bjørvika.
– Om folk følger henstillingene bør ikke det nye kjøremønsteret skape så store problemer, sier hun.
Les også:
Kø-marerittet E18 skal utvides. Men etter et par år vil det være like ille
Denne motorveien i Østfold kan bli skiløype enda en vinter