Det sier prosjektleder Hans Jack Arntzen til veier24 dagen etter den store åpningsfesten. Statsminister Erna Solberg stod for snorklippingen, og flere hundre personer hadde møtt opp, tross kald vind og snøvær søndag ettermiddag.
Småtteri igjen
Arntzen kan rapportere om stor trafikk over den nye brua, og at det ser ut til å gå på skinner så langt. Nå gjenstår bare litt småarbeider før hele konstruksjonen står ferdig slik den skal.
– Vi skal montere noen vinddempere på hengekablene, men dette vil ikke ha noen innvirkning på trafikken, forteller han.
Det gjenstår også en del malearbeider på utsiden, samt at heisekranene skal taes ned. Dette blir ikke gjort før til våren.
– Demonteringen av kranene vil kunne påvirke trafikken noe, fortsetter Arntzen.
Turbulent
Prosjektlederen legger ikke skjul på at det er en stor dag å kunne åpne brua. Byggingen startet opp i 2013, og han kan se tilbake på en turbulent periode med mange forsinkelser.
– Det har vært mange opp- og nedturer, og det har tatt lengre tid enn forventet, men slike ting kan jo skje på såpass store prosjekt.
Hålogalandsbrua har vært mye omtalt det siste året. Stålleverandøen gikk konkurs, sveisearbeid har vært for dårlig og gått for sakte, samt at det har vært store kostnadsoverskridelser.
Tidligere i høst ble det samtidig kjent at NCC krever 200 millioner ekstra i sluttoppgjør fra Vegvesenet etter betongarbeider de utførte på brua.
Det var opprinnelig tenkt at brua skulle åpne denne sommeren, men dette ble senere utsatt til september eller oktober.
I begynnelsen av oktober satte vegvesenet 9. desember som dato, og denne har de nå holdt.
Brua som er 1533 meter lang, går over Rombaksfjorden. Forbindelsen gjør at strekningen mellom Narvik og Bjerkvik blir 18 kilometer kortere. Med et spenn på 1145 meter er den Norges nest lengste hengebru. Lengst er Hardangerbrua med et spenn på 1310 meter.
Bygger også i Trøndelag
Det var kinesiske Sichuan Road & Bridge Group som i 2013 fikk oppdraget med å bygge Hålogalandsbrua. De leverte et tilbud på omlag 755 millioner kroner.
Den kinesiske giganten er også hovedentreprenør på Beitstadsundbrua som skal bli en del av fylkesvei 17 i Trøndelag.
Konkurransen rundt dette prosjektet, ble en het politisk potet lokalt, da fylkeskommunen i tidligere Nord-Trøndelag ønsket å utestenge det kinesiske selskapet. Det ble stor oppmerksomhet rundt det kontroversielle forslaget, og saken ble sendt videre til nye Trøndelag fylkeskommune. Der ble det bestemt at kineserne likevel fikk være med i konkurransen, som de vant med et tilbud på cirka 277 millioner kroner.
Bruelementene er i disse dager på vei fra Kina med båt.
Prosjektleder Johan Arnt Vatnan kunne i november melde om at prosjektet går etter planen.
LES OGSÅ: Jobber på for å få Hålogalandsbrua klar til åpning 9. desember
LES OGSÅ: Vegvesenet har satt dato for åpning av Hålogalandsbrua: – Det føles bra og litt spennende