Manglende sosial bevissthet og samarbeid blant universitetsstudenter er bakgrunnen for doktoravhandlingen til sivilingeniør Ekaterina Prasolova-Førland (28) fra Minsk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet NTNU.
Læring er i hovedsak en sosial aktivitet. Av den grunn kan sosial bevissthet være gunstig for universitetsstudenter i deres arbeids- og sosiale aktiviteter.
Sosial bevissthet kan bidra til å lette samarbeid og utveksling av ressurser og til å skape et trivelig sosialt klima.
Den kan defineres som bevissthet om den sosiale situasjonen i en gruppe eller et felleskap i et felles miljø, som kan være fysisk eller virtuelt, eller begge deler.
Siden mekanismene som er tilgjengelige ved universiteter ikke alltid er tilstrekkelige for å støtte sosial bevissthet, foreslår Ekaterina Prasolova-Førland å bruke 3D virtuelle verdener til en slik støtte.
For å vise gyldigheten av dette forslaget, presenterer hun en karakterisering av virtuelle verdener og assosierte bevissthetsmekanismer.
Med utgangspunktet i de identifiserte mekanismene foreslår hun et sett med kravspesifikasjoner. En 3D virtuell verden, Viras, designet i samsvar med kravspesifikasjonene, er blitt evaluert i empiriske studier som involverte studenter ved NTNU.
Avhandlingen har tittelen «Supporting Social Awareness among University Students with Collaborative Virtual Environments / Bruk av 3D virtuelle verdener for å støtte sosial bevissthet blant universitetsstudenter».
Arbeidet er utført ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap, NTNU, med professor Monica Divitini som hovedveileder og professor Reidar Conradi som medveileder.
Arbeidet er finansiert av Norges forskningsråd og Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap, NTNU.