Det er gjennom et forslag fra fem av Senterpartiets representanter at problemstillingen med overdimensjonerte gang- og sykkelveier nå skal opp til behandling i Stortinget.
Biodrivstoff: Frykter Norge blir sinke
En av forslagsstillerne, Siv Mossleth (Sp) fra Nordland forteller til Veier24 at både hun og andre av partiets stortingspolitikere har fått henvendelse fra fortvilte ordførere fra distriktskommuner, som ikke ser seg i stand til å bekoste gang og sykkelveier i henhold til veinormalene fra Statens vegvesen.
For lite fleksible
– Vi ønsker selvfølgelig økt satsing på gang- og sykkelveier i hele landet. Det har både en positiv klimaeffekt og helsegevinst hvis flere velger sykkel og gange fremfor bil. Men samtidig ser vi at Vegvesenets veinormaler for gang- og sykkelvei oppleves som lite fleksible. Resultatet er overdimensjonerte gangveier, som fører til høyere kostnader enn nødvendig. Dessuten båndlegger det mer areal enn nødvendig og fører til mer nedbygging av dyrket mark, forteller Siv Mossleth.
– Veinormalene tar, slik de er utformet i dag, ikke hensyn til at det er ulike utfordringer i ulike deler av landet. Blant annet varierer trafikkmengden mye. For mange kommuner og fylkeskommuner kan det bli dyrt dersom man skal følge Statens vegvesens veinormaler for gang- og sykkelveier. Totalt sett fører alt dette til at det blir bygd mindre gang og sykkelvei enn det man ønsker å få til, mener hun.
Viderefører fastprisavtalene for strøm
Terskelen for fravik for høy
Siv Mossleth mener at selv om kommuner og fylkeskommuner i dag har mulighet til å fravike veinormalene, så er terskelen for å gjøre dette høy, og det medfører ekstraarbeid og økte kostnader sammenlignet med om det fantes alternative veinormaler, for eksempel basert på trafikkgrunnlaget.
– Det er også viktig å klargjøre hvem som er veieier og har myndighet til å gi dispensasjon fra de gjeldende veinormalene. Målet med endringene som vi nå foreslår, er å gjøre det lettere å bygge mer gang- og sykkelveg til redusert kostnad, sier stortingsrepresentanten.
Nå er saken til behandling i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité. De skal levere sin innstilling til vedtak i Stortinget innen 11. mars.
Regjeringen skroter forslag om ny bilavgift