Leder av Nasjonal rassikringsgruppe Jenny Følling (Sp) mener for lite gjøres for å sikre rasutsatte veier på Vestlandet.
Den tidligere fylkesordføreren i Sogn og Fjordane har sett seg lei på det hun mener er en urettferdig fordeling av veimidlene i Norge.
![Kø langs E18 på vei mot Sandvika.](https://images.gfx.no/130x87/2847/2847670/NTB_k-zUrpV3j0s.jpg)
Kø og forsinkelser til og fra Oslo koster samfunnet 5 milliarder i året
Vil ha større del av kaka
– Vestlandet og andre distrikt må få en større og mer rettferdig del av den totale kaka, sier Følling til NRK.
Følling sikter til den manglende rassikringen langs veier på Vestlandet. I fjor la Statens vegvesen fram tall som viser at det vil koste 71 milliarder kroner å rassikre veinettet i Norge.
![Første etappe av E18-utbyggingen mellom Oslo og Bærum er godt i gang.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834173/original.jpg)
Avlyste videre bygging av E18 i Bærum – har allerede kostet over 200 millioner
E18 og jernbane tar milliarder
Hun er kritisk til at det blant annet bygges ny E18 for 40 milliarder kroner og at jernbaneprosjektet Indre Intercity er beregnet å koste 148 milliarder kroner
Følling får støtte fra samferdselspolitisk talsperson i Senterpartiet, Siv Mossleth.
– En veldig stor del av de totale midlene til samferdsel går til det sentrale Østlandet. Vi må se om vi får vridd mer penger over til rassikring i distriktene, sier hun til NRK.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre](https://images.gfx.no/1000x333/2833/2833606/EcoStruxure_IT.jpg)
![Prosjektsjef for Fellesprosjektet Arna - Stanghelle, Katrine Sælensminde Erstad.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834815/Katrine%2520Salensminde%2520Erstad.jpg)
Arna-Stanghelle: Disse kontraktene på megaprosjektet blir lyst ut først