Statens vegvesen har besluttet å si opp kontrakten med det spanske selskapet Obras Subterraneas, som er entreprenør i prosjektet E6 Langslett-Sørkjosen.
Selskapet har ikke klart å overholde framdriftsplanen i prosjektet, som nå ligger flere måneder bak skjema.
– Fremdriften har vært så dårlig at vi ikke hadde noe annet valg enn å si opp kontrakten, sier prosjektleder Gudmund Løvli.
Les også: Åtte tunnelborere skal gi den største jernbane-utbyggingen siden andre verdenskrig
Dårlig utstyr
Helt fra starten av anleggsarbeidet har det spanske selskapet ligget bak fremdriftsplanen.
Løvli forteller at entreprenøren kom sent i gang.
– Det er mange faktorer som har gjort at OSSA ikke har klart å følge planen. De har manglet godkjenninger på personell og hatt mangelfullt utstyr, sier han.
Les også: Dette huset kostet 200.000 kroner å bygge
Uvanlig å bryte
Spanjolene fikk skriftlig advarsel fra Vegvesenet for tre uker siden. Der gjorde etaten det klart at de kom til å bryte kontrakten dersom selskapet ikke klarte å møte kravene som var satt.
Kravene gikk blant annet ut på en inndrift i tunnelen på i gjennomsnitt 90 meter i uken.
– Det har skjedd forbedringer, men OSSA har ikke klart å nå kravene våre, sier Løvli.
Og legger til at det er svært sjeldent arbeid utføres så dårlig at kontrakter brytes.
– Jeg har aldri vært borti det selv før. Å heve kontrakter tilhører sjeldenhetene, sier han.
Les også: Tunnelboremaskinen «Jern-Erna» har havarert
Et år forsinket
Løvli anslår at tunnelen, som skulle blitt ferdig i 2017, blir et helt år forsinket som følge av forsinkelser og kontraktsbrudd.
– Det er beklagelig at vi må ty til et såpass drastisk og uvanlig grep, men vi anser dette å være den beste løsningen for prosjektet. Vi er nødt til å unngå større forsinkelser enn det vi allerede har, sier han.
Og legger til at forsinkelsene ville blitt enda større dersom etaten ikke hadde brutt kontrakten.
Les også:
– Dette er fremtidens byggemateriale