Klagefristen på Vegvesenets beslutning om å gi oppdraget til OSSA gikk ut forrige uke. Kontrakten vil bli underskrevet om to uker. Kontraktsummen blir den samme som anbudsummen.
Det spanske firmaet har hovedkontor i Madrid. Det har spesialisert seg på tunneler og annet underjordsarbeid. Siden starten i 1952 har det drevet mer enn 600 km tunneler.
Mest i Latin-Amerika
OSSA har utført mange oppdrag utenfor Spania, først og fremst i Latin-Amerika, men firmaet har også hatt oppdrag i Øst-Asia.
Oppdraget i Troms omfatter driving og sikring av tunnelen og støp av portaler. Den vestre portalen blir 28 meter lang, den østre 19 meter. Tilstøtende veg på vestsiden inngår i entreprisen, men ikke sprenging av forskjæringer. Det er utført i en egen entreprise.
Tunnelen skal være klar til bruk til årsskiftet 2016/2017. Slitelaget blir lagt sommeren 2017.
Ikke mye hindret
Ivar Kaino, som er delprosjektleder, tror ikke de vegfarende vil bli hindret mye av anleggsvirksomheten.
- Tunnelen skal drives fra to sider. Tunnelmassen deponeres midlertidig i et grustak i nærheten av vestre påhugg. Dermed blir det massetransport på E6 fra øst over fjellet, sier han - Bortsett fra det vil man ikke merke noe særlig til tunneldriften. Den var mer merkbar for bilistene da den østre forskjæringen ble sprengt.
- Hva skal massen brukes til?
- Den går til vegformål. En god del skal brukes til oppgradering av en strekning på E6 vest for tunnelen. Den jobben lyses ut neste år. Det skal også etableres en rasteplass ved E6. Anleggsarbeidet for den og for to andre rasteplasser i regionen kan bli slått sammen til én entreprise.
- Får OSSA noen delfrister å forholde seg til?
- Innen 1. april 2016 må elektroentreprenøren få adgang til tunnelen, sier Ivar Kaino.
Kutter 150 høydemeter
Når tunnelen tatt i bruk og strekningen vest for den er ferdig utbedret, har 10,5 km av E6 gjennom Nordreisa kommune fått en påkrevet oppgradering. Strekningen er lengre i dag, men tunnelen vil korte inn vegen. Dessuten vil det høyeste punktet på E6 ligge ca. 150 meter lavere enn det gjør i dag.
Tunnelen med tilstøtende veger er prosjektert av Statens vegvesen i egenregi. Alle utgifter dekkes med ordinære bevilgninger over statsbudsjettet.