Vi vil behandle klagen fra Skanska grundig, og vil besvare denne i løpet av kort tid. I mellomtiden har vi utsatt vedståelsesfristen, og en eventuell kontraktssignering, til mandag 2. mai, opplyses det fra prosjektledelsen til Statens vegvesen i Troms.
– Slik vi har vurdert det er tilbudet i henhold til regelverket, sier prosjektleder Hans-Arne Haugland i Statens vegvesen om Aldesas tilbud til NRK.
Vil vurdere synspunktene til Skanska
Statens vegvesen har nå klagen til behandling og vil nøye vurdere de synspunkter Skanska har.
– De har vist til konkrete ting der de er uenige i vår vurdering av Aldesa, om de var kvalifisert eller ikke, sier Haugland til ht.no.
Ifølge prosjektlederen er det for tidlig hva klagen vil bety for framdriften.
Skanska 8 prosent høyere
Det spanske firmaet Aldesa Construcciones hadde det laveste av seks anbud på Harstadåstunnelen ved anbudsåpningen på kontrakten. Spanjoleneble tildelt oppdraget med et tilbud på 218,4 millioner kroner for å drive tunnelen. Nærmeste konkurrent å nesten 8 % høyere
Skanska lå på andreplassen med 235,6 mill., tett fulgt av LNS med 239,27 mill. og AF Gruppen med 239,36 mill.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: Slik kan hydrogenproduksjon bli mer bærekraftig](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826417/AdobeStock_241036056.jpg)
De to siste anbyderne på tunneloppdraget var NCC (252,3 mill.) og Veidekke (272,2 mill.).