Vinduer står for 5-10 prosent av boligflaten, men dårlige vinduer kan likevel stå for så mye som 40 prosent av varmetapet i boligen.
Enova har lansert en ny merkeordning som skal gjøre det lettere for forbrukere å ta miljøvennlige valg når de handler.
Stort potensial
- Hvert år selges det mer enn 1,2 millioner vinduer i Norge. I dette tallet ligger det et enormt potensial for å spare strøm og miljø. I gjennomstnitt kan norske boliger redusere varmetapet gjennom vinduene med mellom 60 og 70 prosent, sier konstituert Enova-direktør Fridtjof Unander.
"Enova Anbefaler-merket" skal nå veilede forbrukere når de skal velge vinduer til nybygg eller renovere eldre boliger.
Flere leverer
Da arbeidet med merkeordningen startet for et halvt år siden, var det bare én produsent som kunne tilby hva Enova karakteriserer som et energieffektivt, og dermed miljøvennlig vindu.
Etter seks måneder med forhandlinger med bransjen, er situasjonen blitt merkbart bedre. Fem produsenter leverer nå vinduer som tilfredstiller Enova Anbefaler-kraven.
- Dette blir den største markedsføringen av 3-lagsvinduer noensinne, og det var ikke aktuelt for oss å lansere denne merkeordningen uten at bransjen var med. Mange av dem har visst om mulighetene for energieffektivisering, men uten helt å få det til. I løpet av de siste månedene har imidlertid mye skjedd, og bransjen fortjener virkelig en honnør, sier ansvarlig for Enova Anbefaler, Anne Guri Sælnes i Enova.
Disse bør du kjøpe
Dette er leverandørene som er med i Enova Anbefaler. Alle leverer vinduer som tilfredstiller kravet om U-verdi på 1.0 eller lavere:
- H-Vindu
- Trenor
- Gilje
- Nordan
- Norgesvinduet
Les mer om vinduene her.
- Et normalt menneske har ikke peiling på hva U-verdi er for noe. Folk skal heller ikke trenge det for å kunne kjøpe klimavennlige vinduer. Poenget med den nye Enova-ordningen er at de skal få vite hvilke vinduer som er miljøvennlige, sa Olje- og energiminister Åslaug Haga på lanseringen av Enova Anbefaler i dag .
Foreløpig er kun vinduer med i merkeordningen. Om pilotprosjektet blir vellykket blir flere produktgrupper inkludert.