FORSVAR

Spareplan er blitt til kostnadssmell for den nye Evenes-basen

Dyrere og forsinket.

Boeing P-8A Poseidon «Ulabrand» (9584) landet på Evenes 25. mars. Her befinner det seg nå to slike maritime patruljefly.
Boeing P-8A Poseidon «Ulabrand» (9584) landet på Evenes 25. mars. Her befinner det seg nå to slike maritime patruljefly. Foto: Forsvaret
7. apr. 2022 - 09:43

Den nye kampflybasen på Evenes i Nordland blir flere milliarder kroner dyrere enn antatt, viser en rapport Forsvarsdepartementet har mottatt.

Evenes skal huse Norges nye kampfly og operative overvåkingsfly, som flyttes fra Andøya. Ved å samle alt på ett sted skulle Forsvaret spare penger, men denne spareplanen står nå i fare, skriver Aftenposten.

Siden januar har Luftforsvaret utført Natos QRA-beredskap («Quick Reaction Alert») i nord med F-35A stasjonert på den nye framskutte operasjonsbasen. Så langt er to av de fem bestilte P-8A maritime patruljeflyene fløyet til Evenes.

Ny gjennomgang

Basen kan komme til å koste opp mot 8 milliarder kroner, sa forsvarsminister Odd Roger Enoksen (Sp) i Stortingets spørretime onsdag.

Det er 3 milliarder kroner mer enn kostnadsrammen på 5,2 milliarder kroner som Stortinget har lagt til grunn.

P-8A Poseidon «Viking» i hangar på Evenes.  <i>Foto:  Ole Andreas Vekve / Forsvaret</i>
P-8A Poseidon «Viking» i hangar på Evenes.  Foto:  Ole Andreas Vekve / Forsvaret

– Det er ingen hemmelighet. De høyeste tallene er opp imot 8 milliarder, men det avhenger litt av hva som skal inn i prosjektet, sa Enoksen i Stortinget.

Det nye estimatet kommer fra en gjennomgang Holte Consulting har utført for Forsvarsdepartementet. Den skal offentliggjøres før påske, ifølge Enoksen.

Kostnadssprekken kan bli enda større, skriver Aftenposten. Årsaken er et vernet våtmarksområde like ved basen.

Forsinkelse

Norge har bestilt fem Boeing P-8A Poseidon maritime patruljefly (MPA) som skal erstatte dagens P-3 Orion og DA-20 Jet Falcon.

Mens flyleveransene følger tidsskjemaet, er infrastrukturen på den nye basen på Evenes forsinket. I august i fjor meldte Teknisk Ukeblad at det ser ut som at hangarbygget vil være klart i starten av 2024.

Det har lenge ligget i kortene at P-8-flyene skulle operere fra midlertidige fasiliteter fram til den nye MPA-infrastrukturen er på plass. I fjor sommer kom det fram at prosjektet er skjøvet ytterligere noen måneder ut i tid. Forsvarsbyggs forklaring på forsinkelsen var «korona, turbulens og omprosjektering». 

Løsningen er å sette opp en midlertidig hangar og vedlikeholdshangar for P-8-flyene.

Den første av de nye ubåtjegerne landet på Evenes 24. februar. Dette var «Viking» (9583) som 25. mars fikk selskap av «Ulabrand» (9584).

Luftforsvaret har som mål å oppnå første operative evne med P-8 sommeren 2023 og full operativ evne i 2025 – omtrent samtidig med FOC for F-35A.

Dette er 9583 «Viking» 25. februar, dagen etter at det ankom Evenes.
Les også

Viktig i dagens situasjon: Nå har Norge fått enda en ny ubåtjeger

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.