Pukkverket i Listraumen sørvest for Førde ble etablert av Molde pukkverk i 1997, og er nå overtatt av KOLO Veidekke som skal fortsette å drifte pukkverket under navnet Hyllestad Pukk. Det betyr at også andre enn Veidekke kan kjøpe pukk på stedet. Det er rikelig å ta av. Konsesjonen gir rett til et uttak av 15 millioner kubikkmeter stein, tilsvarende 35-40 millioner tonn asfalttilslag.
- Foreløpig er det et vegløst pukkverk, så all transport går med båt. Men etter hvert har vi planer om å bygge en veg til området, sier regiondirektør Magne Mørkedal ved Kolo Veidekke til Våre Veger.
Lyst og slitesterkt
Det var kombinasjonen av slitesterkhet, egenvekt og at det er et lyst materiale som gjorde Veidekke interessert. Egenvekten er 2,64, mens normal egenvekt på stein som tilsettes asfalt er mellom 2,7 og 2,8. Mørkedal forteller at slitesterke materialer med stort innslag av gabro har en egenvekt på pluss/minus 3.
- Her har vi funnet en gneis som er slitesterk og har 15 prosent lavere egenvekt enn alternative materialer. I tillegg har vi den andre fordelen, kombinasjonen med at steinmaterialet er lyst. Vanligvis er det slik at lyse steinmaterialer er mindre robuste og slitesterke enn mørke, forklarer Mørkedal.
Lysheten i gneisen vil Kolo Veidekke benytte seg av på OPS-prosjektet Flekkefjord-Lyngdal på E39. Veidekke skal bygge vegen og vedlikeholde den i 25 år.
Sparer strøm
Ved å benytte en lysere asfalt som reflekterer bedre, kan 400 watts lyskilder langs vegen erstattes med 250 watt, uten at sikten i mørket blir dårligere. Avstanden mellom lysstolpene kan samtidig økes fra 50 til 56 meter. Det er Siemens som har gjort forsøkene, og Vegdirektoratet har godkjent endringene på den 28 kilometer lange vegstrekningen utenfor tunnel på OPS-prosjektet Flekkefjord-Lyngdal. For Veidekke betyr den reduserte energibruken en besparelse på 400.000 kroner, eller 750.000 kroner per år dersom også forslaget til belysning i tunnelene blir godkjent. Alt takket være den lyse, reflekterende asfalten som skal legges.
- For tunnelene er vi ennå ikke i mål. Det er snakk om å bygge seks til sju tunneler med en samlet lengde på 10 kilometer. I tunneler er det andre krav enn til belysning på det øvrige vegnettet, og vi avventer foreløpig en konklusjon om lysbruken, sier Mørkedal.
Trafikksikkerhet
Verdiene for energibruk, slitestyrke og egenvekt er målbare faktorer. I tillegg kommer hensynet til økt trafikksikkerhet som en fjerde faktor, som ikke er så lett målbar. Men lys asfalt gir bedre sikt der billysene er eneste lyskilde, og vil reflektere også andre lyskilder bedre. Det betyr at andre trafikanter vil være lettere synlig.
- Det handler vel både om å se og bli sett, sier Mørkedal. Han opplyser at den lyse asfalten allerede er lagt på flere vegstrekninger i Sogn og Fjordane, Horaland og enkelte steder i Møre og Romsdal.
- I dette tilfellet klarer vi å legge en sterk, lys asfalt til en konkurransedyktig pris, legger han til.
Foreløpig skal Hyllestad Pukk fortsette driften som et rent pukkverk, men Kolo Veidekke ser ikke bort fra at det en gang i framtida blir bygd et asfaltverk på stedet. Det ligger gunstig til for båttransport, og ifølge Mørkedal blir båt stadig viktigere for transport både av pukk og asfalt på Vestlandet.