I Vestfold setter Statens vegvesen nå i gang tiltak som vil redusere strømforbruket på den 37 km lange motorvegen med mange hundre tusen kilowattimer (kWh) og 100.000-vis av kroner.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Dyre tunneler
- Når ny håndbok 264 er godkjent i Vegdirektoratet, gir det oss mulighet til å redusere betydelig på energiforbruket på veg- og tunnelbelysning på den nye motorvegen, forteller overingeniør Karsten Gjersøe i Statens vegvesen.
Energiforbruket i de ni tunnelene på E18 mellom Sande og Horten er nesten 4,5 millioner kWh årlig. Strømforbruket til vegbelysning er over 2,5 millioner kWh. Samlet koster det over fem millioner kroner årlig å belyse 37 km motorveg og tunneler.
Fra 400 til 250 watt
- Den nye vegnormalen gjør at reflektert lys fra vegbanen reduseres fra to til en candela, mens effekten i lyspærene reduseres fra 400 watt til 250 watt på 1150 lysarmaturer.
- I første omgang skifter vi ut 300 lysarmaturer på E18 i 2006. I løpet av tre-fire år skifter vi ut alle 400 watts armaturene og kan dermed redusere energiforbruket årlig med om lag 750.000kWh, eller 570.000 kroner i årlige reduserte strømutgifter, forteller Gjersøe.
Også andre veger
Vestfold distrikt gjør samme sparetiltak på gamle E18 fra Sande til Re kommune, dagens rv313.
- Her kan strømutgiftene reduseres med 40.000 kroner i året. På rv19 Hortenvegen er målet å spare vel 30.000 kroner i året, sier Karsten Gjersøe. Det er helt nødvendig å ha et godt register på vegbelysningen for å gjennomføre slike ENØK-tiltak.